donderdag, 23 sep 2021
Een doos van de China Daily krant staat bij andere gratis dagbladen in New York op 20 januari 2021. (Chung I Ho/The Epoch Times)

Beijings propaganda afdeling blijft miljoenen betalen om invloed in het Westen te verspreiden

De propaganda afdeling van de Chinese Communistische Partij (CCP) is miljoenen dollars blijven pompen in Amerikaanse publicaties om zijn invloed te verspreiden, zo blijkt uit een nieuw document dat is ingediend bij het ministerie van Justitie.

China Daily, een Engelstalig mediakanaal dat wordt gecontroleerd door de propaganda-afdeling van Beijing, heeft de afgelopen zes maanden ruwweg 3 miljoen dollar uitgegeven aan grote westerse media en uitgeverijen, zo blijkt uit een dossier van 24 mei.

Ongeveer 1,6 miljoen dollar aan reclamegeld ging naar de Los Angeles Times, Foreign Policy, Financial Times, en Time Magazine. Een extra bedrag van 329.898 dollar ging naar The Globe and Mail, een Canadese krant.

China Daily gaf ook meer dan 1 miljoen dollar uit, waarvan het grootste deel in de Verenigde Staten werd uitgegeven, om zijn krant te laten drukken. Bekende begunstigden van de betalingen zijn de Los Angeles Times, The Boston Globe, The Seattle Times, Chicago Tribune, en The Houston Chronicle.

De totale uitgaven voor drukwerk, advertenties en andere uitgaven bedroegen tussen 1 november en 30 april in totaal 5,56 miljoen dollar, wat neerkomt op een sprong van ruwweg 1,1 miljoen dollar in vergelijking met een half jaar eerder.

De Chinese krant heeft zich in 1983 als buitenlands agent laten registreren onder de Foreign Agents Registration Act (FARA). Op grond van deze wet moet de krant tweemaal per jaar een verslag indienen bij het ministerie van Justitie waarin gedetailleerd wordt aangegeven welke uitgaven zij in de Verenigde Staten doet.

China Daily was ook een van de meer dan een dozijn Chinese staatsmedia-entiteiten die vorig jaar door het ministerie van Buitenlandse Zaken als buitenlandse missies van de CCP werden aangemerkt, waardoor zij hun werknemers en eigendommen in de VS moesten registreren.

“China Daily gaat door met het verspreiden van Chinese propaganda in de Verenigde Staten. Deze door de CCP gesteunde krant moet door het DOJ volledig worden onderzocht op overtredingen van de FARA,” verklaarde senator Marco Rubio (R-Fla.) aan The Epoch Times.

Berekeningen van het Center for Responsive Politics, een in Washington gevestigde groep voor overheidstransparantie, onthulden dat de uitgaven van Chinese buitenlandse agenten in de Verenigde Staten de afgelopen jaren zijn verzesvoudigd, van iets meer dan 10 miljoen dollar in 2016 tot bijna 64 miljoen dollar in 2020.

Rep. Jim Banks (R-Ind.), die de activiteit van de Chinese outlet opmerkte, zei: “China Daily’s enige doel is om de voortdurende wreedheden van de Chinese Communistische Partij te verdoezelen.”

“Elke Amerikaanse krant die China Daily steunt heeft niet het recht om over mensenrechten of democratie te praten. Ze zouden zich moeten schamen voor hun medeplichtigheid,” zei hij tegen The Epoch Times.

Een aantal grote Amerikaanse kranten is gestopt met het plaatsen van advertorials van de Chinese krant tegen de achtergrond van een groeiend onderzoek naar de invloed van Chinese propaganda.

De New York Times heeft honderden betaalde artikelen van haar website verwijderd nadat zij haar relatie met China Daily had beëindigd, aldus The Washington Free Beacon, die als eerste berichtte over de openbaarmaking van de FARA.

China Daily, Los Angeles Times, Foreign Policy, Financial Times, Time, The Boston Globe, The Seattle Times, Chicago Tribune en The Houston Chronicle hebben niet gereageerd op een verzoek van The Epoch Times om commentaar.

China watch

Jarenlang heeft het Chinese regime miljoenen dollars uitgegeven aan supplementen onder de titel “China Watch” of “China Focus” in grote westerse kranten.

Hoewel de supplementen van China Watch disclaimers in kleine lettertjes hebben waaruit blijkt dat de inhoud is geproduceerd door China Daily en niet door de gastkrant, kan het nog steeds misleidend zijn voor de gemiddelde lezer, aldus de internationale nonprofit Reporters Without Borders (RSF) in haar 2019 rapport, “China’s Pursuit of a New World Media Order.”

“De journalistieke stijl en de smaakvolle lay-out kunnen gemakkelijk misleidend zijn voor de gehaaste of onoplettende lezer die vertrouwt op de algemene kwaliteit van de krant die hij elke dag leest,” verklaarde RSF.

Een krantenconsument leest een exemplaar van de Afrikaanse editie van China Daily’s dagblad voor een kiosk in de Keniaanse hoofdstad, op 14 december 2012. (Tony Karumba/AFP via Getty Images)

“Deze China Watch supplementen zijn redelijk aangenaam om te lezen en goed gepresenteerd, maar het zijn desalniettemin Trojaanse paarden die Beijing in staat stellen om zijn propaganda in de huiskamers van elites te introduceren.”

De Chinese bijlagen in prominente westerse media hebben tot bezorgdheid geleid bij internationale rechtengroeperingen. Het in Londen gevestigde Free Tibet startte vorig jaar een campagne waarin een aantal westerse mediakanalen werd opgeroepen te stoppen met het aanbieden van dergelijke inhoud.

Free Tibet maakte zich zorgen toen een speciale Tibet-rubriek in de bijlage China Watch van de Los Angeles Times in november vorig jaar de “kansen” prees die worden geboden door “beroepsopleidingen” in Tibet, waarmee een ander beeld werd geschetst dan de massale bewaking die China sinds de jaren vijftig in de regio heeft ingevoerd en de militair aandoende opleidingscentra die door deskundigen zijn omschreven als dwangarbeiderskampen.

“Dit lijkt een opzettelijke poging om een rapport te verdoezelen waarin wordt benadrukt dat meer dan 500.000 Tibetanen dwangarbeid hebben ondergaan,” zei Free Tibet in reactie op de speciale sectie.

De CCP heeft ook haar verhaallijn over het vrijwillige orgaandonatiesysteem in China Watch gepromoot, ondanks bewijzen dat de door de staat aangestuurde praktijk van het ‘oogsten’ van organen van gewetensgevangenen tot op de dag van vandaag voortduurt.

Dergelijke advertorials zijn, na jarenlang in gedrukte vorm te hebben bestaan, steeds meer naar het digitale domein gemigreerd om een breder en gerichter publiek te bereiken.

In een recent artikel op Foreign Policy’s online China Watch wordt kritiek geuit op het “Amerikaanse systeem” omdat het niet in staat zou zijn schendingen van de mensenrechten in de Verenigde Staten te verhelpen. In een ander artikel wordt China’s “Belt and Road Initiative” (BRI) gepromoot als bijdrage aan “de ontwikkeling van Azië en het wereldwijde [economische] herstel”. Critici hebben betoogd dat het BRI ontwikkelingslanden in een “schuldenval” heeft doen belanden.

Senator Roger Wicker (R-Miss.) heeft in februari geprobeerd de kwestie van Chinese propaganda in Amerikaanse nieuwskanalen aan te pakken met een nieuw wetsvoorstel-S-319-wat zou vereisen dat “buitenlandse agenten duidelijk de buitenlandse opdrachtgever vermelden als de bron van betaalde bijvoegsels in Amerikaanse nieuwskanalen”.

“Het is een publiek geheim dat Beijing zijn wereldwijde propagandaoorlog ook in de VS voert en Amerikaanse kranten zijn medeplichtig,” zei Wicker in februari in een verklaring, en hij hoopte dat “strengere vereisten tot openbaarmaking voor buitenlandse agenten alle Amerikaanse publicaties zullen aanmoedigen om te weigeren deel te nemen aan de propagandamachine van de CCP.”

Origineel gepubliceerd door The Epoch Times (26 mei 2021): Beijing’s Propaganda Arm Continues Paying Millions to Spread Influence in the West

Hoe u ons kunt helpen om u op de hoogte te blijven houden

Epoch Times is een onafhankelijke nieuwsorganisatie die niet beïnvloed wordt door een regering, bedrijf of politieke partij. Vanaf de oprichting is Epoch Times geconfronteerd met pogingen om de waarheid te onderdrukken – vooral door de Chinese Communistische Partij. Maar we zullen niet buigen. De Nederlandstalige editie van Epoch Times biedt op dit moment geen betalende abonnementen aan en aanvaardt op dit moment geen donaties. U kan echter wel bijdragen aan de verdere groei van onze publicatie door onze artikelen te liken en te her-posten op sociale media en door uw familie, vrienden en collega’s over Epoch Times te vertellen. Deze dingen zijn echt waardevol voor ons.