Tuesday, 06 Dec 2022
Een elektronisch reclamebord gehuurd door Xinhua, het door het Chinese regime gecontroleerde nieuwsagentschap, op Times Square, New York, op 1 augustus 2011. (Stan Honda/AFP via Getty Images)

China controleert het mediaverhaal in 16 landen, waaronder Frankrijk

Het is geen geheim dat de Chinese Communistische Partij (CCP) een strak gecontroleerd en zorgvuldig geolied media-imperium runt. Deze omvangrijke activiteit bereikt vrijwel elke hoek van de wereld, beïnvloedt verhalen en vormt de geesten van de massa.

In de afgelopen jaren heeft de CCP haar inspanningen geïntensiveerd om totale controle uit te oefenen over het wereldwijde discours. Sommige landen zijn bijzonder ontvankelijk voor de eisen van de CCP. In een recent rapport van Freedom House wordt een aantal landen genoemd waar de Chinese inmenging bijzonder sterk is. Verontrustend genoeg is Frankrijk een van hen.

Volgens dit lange rapport, toepasselijk getiteld “Beijing’s Global Media Influence 2022: Authoritarian Expansion and the Power of Democratic Resilience” werden de inspanningen van de CCP om de media te beïnvloeden in 16 van de 30 geanalyseerde landen beoordeeld als “hoog” of “zeer hoog”. Het is geen verrassing dat Taiwan, de Verenigde Staten, de grootste rivaal van China, en het Verenigd Koninkrijk, een land dat nauwe banden met China onderhoudt, de meeste beïnvloedingspogingen kenden. Andere landen die ook te maken hebben gehad met intense Chinese inmenging zijn Argentinië, Italië, Kenia, de Filippijnen en Spanje. De beïnvloedingsoperatie is, zoals blijkt, globaal.

Volgens het rapport is Nigeria, een West-Afrikaans land, bijzonder gevoelig voor de media-invloed van de CCP vanwege zijn hang naar autoritarisme en gebrek aan persvrijheid. De Nigeriaanse regering ziet het Chinese regime als “een model voor de onderdrukking van de lokale vrijheid van meningsuiting”. Bovendien maakte de Nigeriaanse regering voor dit doel gebruik (en doet dat misschien nog steeds) van “technologieën van in China gevestigde bedrijven”. Nigeriaanse ambtenaren voelen zich gesterkt in hun poging China te evenaren omdat de publieke opinie “zeer positief staat tegenover China als economisch model”. Veel Nigerianen vinden zelfs dat hun land moet proberen het Chinese economische model te evenaren, aldus het rapport.

In het verslag wordt opgemerkt dat de beïnvloedingsinspanningen van Beijing in Frankrijk in de periode 2019-21 zijn toegenomen. Chinese diplomaten en beïnvloeders die banden hebben met de Chinese staat hebben geprobeerd de mediaberichten over de Covid-19-pandemie vorm te geven, onder meer door de reactie van Frankrijk op de pandemie of Franse journalisten en commentatoren aan te vallen, terwijl zij ook pro-Chinese propaganda op de sociale media pushten.

Een van de belangrijkste verspreidingsstrategieën van de Chinese staatsmedia is de betaalde inhoud die zij kochten in grote Franse kranten zoals L’Opinion, Le Figaro, Jeune Afrique, Le Parisien, Le Monde en Les Echos in de periode 2019-21. TV5Monde heeft sinds 2014 een overeenkomst ter bevordering van de inhoud met CCTV en is lid van het Belt and Road News Network.

De Chinese ambassade in Frankrijk heeft onopvallende pogingen ondernomen om Franse journalisten en commentatoren online lastig te vallen en aan te vallen, waarbij velen van hen worden gekleineerd, een escalatie van eerdere pogingen om media onder druk te zetten om door de Chinese ambassade als ongunstig beschouwde berichtgeving te censureren. De meeste grote Franse media worden in China geblokkeerd. Franse journalisten en regionale correspondenten die verslag uitbrengen over China worden fysiek en online lastiggevallen, aldus het rapport.

Frankrijk reageerde in deze periode via zijn regering door de Chinese ambassadeur tweemaal te ontbieden als reactie op bedreigingen en openbare aanvallen van de Chinese ambassade tegen Franse media, parlementsleden en analisten.

De publicatie in september 2021 van een rapport van het Institut de Recherche Stratégique de l’Ecole Militaire (IRSEM) over de omvang en reikwijdte van de beïnvloedingsoperaties van Peking in de wereld onderstreept de noodzaak van een systematischer en uitgebreider toezicht op desinformatiecampagnes.

In het Verenigd Koninkrijk is de Chinese inmenging omschreven als “zeer groot”. Zoals in het rapport wordt opgemerkt, verschijnt er regelmatig betaalde inhoud van Huawei in The Economist. Huawei is een Chinese telecomgigant met nauwe banden met de CCP. De Financial Times, een andere prominente Britse krant, publiceert de China Watch.

Interessant is dat de Daily Mail and General Trust al lang lid is van het Belt and Road News Network (BRNN). Dit multinationale mediabedrijf (de Daily Mail and General Trust) geeft de Daily Mail, de Mail on Sunday, Metro, MailOnline en New Scientist uit. BRNN is gevestigd in Beijing en wordt beheerd door de People’s Daily, de belangrijkste spreekbuis van de CCP, en is opgericht om pro-Chinese inhoud en het Belt and Road initiatief van het regime te verspreiden.

Zoals het Freedom House-rapport opmerkt, heeft de People’s Daily een kantoor in het Verenigd Koninkrijk. Andere met de CCP geassocieerde media, waaronder de China Daily, China Global Television Network en Xinhua, hebben ook kantoren in het Verenigd Koninkrijk.

Ook in de VS is de Chinese invloed in de mediaruimte als “zeer groot” aangemerkt. Al jaren beïnvloedt China verschillende sociale media platforms en heeft het Amerikaanse inlichtingengeheimen gestolen. Waarom zou de CCP niet proberen de media te beïnvloeden?

In de loop der jaren zijn de methoden van de door de CCP gesteunde actoren snel geëvolueerd. Beijing heeft buitensporig veel geld gestoken in geavanceerde desinformatiecampagnes en het inhuren van verschillende beïnvloeders op de sociale media. Zij heeft ook cyberaanvallen op belangrijke media georkestreerd.

Cyberpesten van journalisten komt ook “steeds vaker voor”, aldus het rapport, nu de door de CCP gesteunde staatsmedia “moeite hebben om voet aan de grond te krijgen in de Verenigde Staten en de publieke opinie negatiever is geworden tegenover Peking”.

De auteurs van het rapport stelden vast dat verschillende grote regionale en nationale media advertenties publiceerden die werden betaald door nieuwsagentschappen die rechtstreeks banden hebben met de CCP. Onder de overtreders zijn de Los Angeles Times, USA Today, CNN en, enigszins verrassend, Foreign Policy. In het verleden hebben de New York Times en de Washington Post, twee toonaangevende publicaties, door de CCP betaalde bijlagen opgenomen.

Het rapport legt ook uit hoe Huawei bekend is geworden door “het subsidiëren van reizen van journalisten naar China”, zelfs nu Amerikaanse senatoren uitvoerig hebben gesproken over de gevaren van de Chinese technologiereus.

Ten slotte wordt in het verslag gewezen op de gevaren van in China gevestigde sociale media zoals WeChat van Tencent en TikTok van ByteDance, twee door de CCP gesteunde apps met tientallen miljoenen Amerikaanse gebruikers. Bijna 25% van de Amerikaanse bevolking maakt nu gebruik van TikTok, dat dient als bewakingsinstrument en desinformatiemachine van Peking.

Van Lagos tot Los Angeles, “Beijing verdubbelt zijn inspanningen in zijn campagne om zijn wereldwijde imago te controleren en de buitenlandse media naar zijn hand te zetten,” zei Michael J. Abramowitz, voorzitter van Freedom House. Zoals het rapport duidelijk maakt, heeft een aantal landen, waaronder Colombia en Israël, zich verzet tegen de Chinese inmenging en resoluut geweigerd te buigen voor de eisen van de CCP.

Enigszins verrassend zijn de Verenigde Staten, die het machtigste land ter wereld zouden moeten zijn, daar niet bij. De VS lijken niet te kunnen voorkomen dat de CCP de verhalen vormgeeft die door zoveel Amerikanen worden geconsumeerd.

Gepubliceerd door The Epoch Times (09 november 2022): La Chine contrôle le narratif des médias dans 16 pays, la France y compris

Hoe u ons kunt helpen om u op de hoogte te blijven houden

Epoch Times is een onafhankelijke nieuwsorganisatie die niet beïnvloed wordt door een regering, bedrijf of politieke partij. Vanaf de oprichting is Epoch Times geconfronteerd met pogingen om de waarheid te onderdrukken – vooral door de Chinese Communistische Partij. Maar we zullen niet buigen. De Nederlandstalige editie van Epoch Times biedt op dit moment geen betalende abonnementen aan en aanvaardt op dit moment geen donaties. U kan echter wel bijdragen aan de verdere groei van onze publicatie door onze artikelen te liken en te her-posten op sociale media en door uw familie, vrienden en collega’s over Epoch Times te vertellen. Deze dingen zijn echt waardevol voor ons.