Tuesday, 05 Mar 2024
(Thanadon88/Shutterstock)

Emoties ‘goed’ of ‘slecht’ labelen kan je geestelijke gezondheid beïnvloeden

Emoties zijn gewoon biologische reacties, totdat je ze een label geeft. Het labelen van emoties kan je lot bepalen.

Stel je een verrassingsfeest voor dat is gepland door een groep vrienden voor iemands verjaardag – laten we hem Alex noemen. Als Alex de kamer binnenloopt, roept iedereen: “Verrassing!”. Hoewel de meesten van ons zich verrast zouden voelen, kunnen onze emotionele reacties aanzienlijk verschillen.

Scenario 1: Als Alex de verrassing interpreteert als “goed, leuk of plezierig” of als een vreugdevolle uiting van liefde en waardering van vrienden die alles in het werk stelden om een feest te organiseren, dan gaat zijn gevoel van verrassing gepaard met geluk en dankbaarheid. In dit scenario is Alex overweldigd door vreugde, glimlacht hij en spreekt hij oprechte waardering uit. Zijn positieve interpretatie van de gebeurtenis versterkt zijn algemene ervaring en creëert een blijvende, positieve herinnering.

Scenario 2: Omgekeerd kan Alex zich geschrokken, ongemakkelijk en gedesoriënteerd voelen door de verrassing. Deze negatieve interpretatie kan de positieve bedoeling van de verrassing overschaduwen, wat leidt tot een minder vreugdevolle eerste reactie.

Je kan de golven niet stoppen, maar je kan leren surfen. – Jon Kabat-Zinn

Hoewel er vaak zowel positieve als negatieve manieren zijn om te beoordelen hoe we ons voelen in verschillende omstandigheden, kan een positieve beoordeling van onze gevoelens – zoals hoe Alex reageert in scenario 1 – onze gezondheid ten goede komen, volgens een grote, collegiaal getoetste studie in het tijdschrift Emotion.

“Mensen verschillen in hun gewoonte om bepaalde emotieoordelen te vellen, en deze gewoonteoordelen over emoties werden geassocieerd met individuele verschillen in geestelijke gezondheid,” schreven de auteurs, eraan toevoegend dat “onderzoek naar emotieoordelen het potentieel heeft om klinische behandelingen te ondersteunen.”

Hoe we onze emoties interpreteren

Mensen zijn complex: je hebt hoe je je voelt (in wezen een golf van hormonen en neurotransmitters) en dan heb je nog je oordelen en reacties op je gevoelens. Als deze twee elementen op elkaar inwerken, kunnen je gevoelens je gedachten beïnvloeden, maar gedachten sturen ook je gevoelens. Het resultaat is je emotionele ervaring.

Individuen verschillen in de emoties die ze het liefst voelen – sommige mensen geven er bijvoorbeeld de voorkeur aan om kalm en rustig te blijven, terwijl anderen genieten van opwinding. (Sommige lezers zullen dit overduidelijk merken in romantische relaties, wanneer ze moeten beslissen wat ze gaan doen op een avondje uit!) Afhankelijk van hun prioriteiten beschouwen sommigen verschillende emoties als positief (bijv. goed, gepast of nuttig) of negatief (bijv. slecht, ongepast of schadelijk).

Zo kunnen bepaalde individuen geluk als gezond en wenselijk beschouwen, terwijl anderen op hun hoede zijn voor geluk en bang zijn voor de gevolgen van zich gelukkig voelen als je niet op je hoede bent of de controle verliest. Consistentie is ook een krachtig motief, omdat we de neiging hebben om onze ervaringen zo te interpreteren dat ze overeenkomen met onze verhalen; dus, contra-intuïtief, kunnen sommige individuen zich eigenlijk comfortabeler voelen met negatieve stemmingen.

Om te begrijpen hoe de emotionele waarderingen van mensen hun gezondheid beïnvloeden, vroegen onderzoekers van het artikel in Emotie aan meer dan 1.600 deelnemers hoe ze gewoonlijk reageren op verschillende soorten emoties. Ze groepeerden het scala aan emotionele ervaringen in positieve emoties (bijv. vreugde, opwinding of tevredenheid) en negatieve (bijv. verdriet, angst of boosheid) en keken hoe positieve of negatieve reacties op die emoties samenhingen met hun geestelijke gezondheid.

Het is allemaal goed

Zoals verwacht toonden de resultaten aan dat mensen die positieve emoties als goed interpreteren het psychologisch beter doen. Interessant genoeg was het beoordelen van negatieve emoties als goed, gepast of nuttig ook gekoppeld aan een betere gezondheid. Daarentegen hadden mensen die positieve of negatieve emoties als slecht, ongepast of schadelijk interpreteerden een slechtere geestelijke gezondheid.

Dit vertelt ons dat wanneer je je slecht voelt, het waarschijnlijk niet iets is wat je wilt voelen, maar dat het toch nuttig kan zijn om het nut van zo’n gevoel te overwegen.

Negatieve gevoelens kunnen zijn als waarschuwingslampjes op een auto. Ze laten je merken dat er iets niet klopt en motiveren je om actie te ondernemen. Woede kan bijvoorbeeld destructief zijn, maar het kan ook aangeven dat we het gevoel hebben dat iets oneerlijk is, ons stimuleren om te vragen waarom, en stappen te ondernemen om dingen te verbeteren.

Wat natuurlijk niet helpt, is de waarschuwing negeren. Stel je voor dat je het “motorcontrolelampje” ziet oplichten en vervolgens aan de kant gaat om iets te drinken of te eten – dat zou nergens op slaan, toch? En toch doen mensen vaak precies hetzelfde wanneer hun emotionele “waarschuwingslampjes” gaan branden!

Emotieoordelen en gezondheid

Wat de “glas half vol of half leeg” metafoor ons zou moeten vertellen is dat meerdere perspectieven geldig zijn. Mensen die het “glas half leeg” zien, hebben echter de neiging om de keerzijde van positieve emoties te zien (bijv. “Ik voel me nu goed, maar ik wil me niet laten meeslepen.”) of zien de keerzijde van negatieve emoties niet (bijv. “Nu is mijn dag verpest.”) en zijn vatbaarder voor lagere niveaus van welzijn.

Op een instinctief niveau voelt het niet goed om te zeggen: “Dit is slecht.” De stress die vaak gepaard gaat met een negatieve reactie kan op korte termijn adaptief zijn en het lichaam mobiliseren om bedreigingen of uitdagingen het hoofd te bieden – een proces dat allostase wordt genoemd. Na verloop van tijd kan de allostatische belasting echter een tol eisen op onze geestelijke en lichamelijke gezondheid.

Om onze negatieve gedragingen te beteugelen voor een betere gezondheid, biedt de klinische psychologie verschillende relevante benaderingen. Eén daarvan is mindfulness, waarbij de nadruk ligt op het opmerken van wat er in het huidige moment gebeurt, terwijl je vermijdt om er een oordeel over te vellen. Een andere is herwaardering, waarbij een situatie opnieuw wordt beoordeeld of geïnterpreteerd om de emotionele impact ervan te veranderen; in plaats van de dingen als ongunstig te zien, kunnen we onze aandacht richten op positieve of beheersbare aspecten.

Tot slot kunnen lovingkindness en zelfcompassie oefeningen ons ook leren om de wereld en onszelf opnieuw te interpreteren door het cultiveren van meer zorgzame en voedende attitudes die ons helpen te kalmeren, decompresseren en verjongen.

Dus terwijl je leeft, merk op hoe je emotioneel reageert op verschillende situaties en pauzeer om naar binnen te kijken. We hebben zelf in de hand hoe we ons leven en de emoties die ons leven kleuren interpreteren. Geniet van de positieve gevoelens en bedenk misschien wat je kunt leren van de negatieve.

Gepubliceerd door The Epoch Times (11 december 2023): Labeling Emotions ‘Good’ or ‘Bad’ Can Affect Your Mental Health

Hoe u ons kunt helpen om u op de hoogte te blijven houden

Epoch Times is een onafhankelijke nieuwsorganisatie die niet beïnvloed wordt door een regering, bedrijf of politieke partij. Vanaf de oprichting is Epoch Times geconfronteerd met pogingen om de waarheid te onderdrukken – vooral door de Chinese Communistische Partij. Maar we zullen niet buigen. De Nederlandstalige editie van Epoch Times biedt op dit moment geen betalende abonnementen aan en aanvaardt op dit moment geen donaties. U kan echter wel bijdragen aan de verdere groei van onze publicatie door onze artikelen te liken en te her-posten op sociale media en door uw familie, vrienden en collega’s over Epoch Times te vertellen. Deze dingen zijn echt waardevol voor ons.