Friday, 03 Feb 2023
Een deelnemer loopt langs een Google-logo bij een stand op een evenement in Berlijn, Duitsland, op 9 juni 2022. (Sean Gallup/Getty Images)

Google haalt duizenden YouTube-kanalen weg die ‘gelinkt’ zijn aan Brazilië, Rusland en China, wegens beïnvloedingsactiviteiten

Google heeft duizenden YouTube-kanalen verwijderd die “gelinkt zijn aan” Brazilië, Rusland, en China als onderdeel van zijn onderzoek naar “gecoördineerde beïnvloedingsoperaties”, aldus de Threat Analysis Group van de techgigant.

In zijn bulletin van 1 december zei Google dat het de accounts op zijn platforms in het vierde kwartaal van dit jaar had beëindigd.

In totaal heeft het bedrijf uit Californië 76 YouTube-kanalen verwijderd in het kader van een onderzoek naar “gecoördineerde beïnvloedingsactiviteiten in Brazilië”.

Volgens het bedrijf ging het onder meer om inhoud in het Braziliaans Portugees die de Braziliaanse president Jair Bolsonaro steunde, die momenteel de resultaten aanvecht van de verkiezingen van oktober, waarna zijn linkse tegenstander Luiz Inácio Lula da Silva tot winnaar werd uitgeroepen.

De Braziliaanse president Jair Bolsonaro legt een verklaring af in het Alvorada-paleis in Brasilia, Brazilië, op 1 nov. 2022. (Evaristo Sa/AFP via Getty Images)

Meta gaf aanwijzingen voor onderzoek in verband met Rusland

Google heeft ook 718 YouTube-kanalen afgesloten die in verband worden gebracht met vermeende gecoördineerde beïnvloedingsoperaties in Rusland als onderdeel van een campagne die verband houdt met het Internet Research Agency (IRA).

De kanalen zouden “inhoud delen in het Russisch die Rusland en de Russische president Vladimir Poetin steunde en kritiek had op Oekraïne en het Westen”. De betrekkingen tussen Rusland en het Westen zijn dit jaar gespannen na de inval van Moskou in buurland Oekraïne in februari.

Acht YouTube-kanalen werden verwijderd en twee domeinen werden ook geblokkeerd voor verschijning op Google News surfaces en Discover als onderdeel van het onderzoek naar banden met Rusland, aldus Google.

“De [aan Rusland gelinkte] campagne deelde inhoud in het Engels die ging over verschillende onderwerpen, waaronder Britse en wereldwijde actuele gebeurtenissen. We ontvingen aanwijzingen van Meta die ons hielpen bij dit onderzoek.”

Nog eens 27 andere YouTube-kanalen werden beëindigd wegens gecoördineerde beïnvloedingsoperaties die met Rusland verband hielden, omdat ze in het Russisch inhoud deelden die Rusland steunde en kritisch was over West-Europa en Oekraïne, voegde de techgigant eraan toe.

Dertig YouTube-kanalen en 5 AdSense-accounts werden ook verwijderd nadat ze verbonden zouden zijn met een Russisch adviesbureau dat “inhoud in het Russisch deelde die Rusland en de Russische president Vladimir Poetin steunde en kritiek had op Oekraïne, de NAVO en het Westen”.

Spam met inhoud van China

Met betrekking tot gecoördineerde beïnvloedingsoperaties in verband met China zei Google dat het 5.197 YouTube-kanalen en 17 Blogger-blogs had verwijderd en dat de kanalen en blogs “vooral spamachtige inhoud in het Chinees uploadden over muziek, entertainment en lifestyle”.

“Een zeer kleine subgroep uploadde inhoud in het Chinees en Engels over China en Amerikaanse buitenlandse zaken”, aldus het bedrijf. “Deze bevindingen komen overeen met onze eerdere rapporten.”

Google verklaarde dat de accounts waren verwijderd vanwege hun banden met “gecoördineerde beïnvloedingsoperaties”.

Op 3 december meldde een YouTube-kanaal “China Uncensored”, dat bekend staat om zijn commentaar op de Chinese actualiteit en zijn uitgesproken mening over het autoritaire leiderschap van de Chinese Communistische Partij, dat zijn inhoud op het videoplatform van Google werd gecensureerd. De betrokken video had betrekking op de recente massaprotesten tegen de COVID-19 lockdowns in China.

China Uncensored zei dat YouTube hun beelden van protesten in heel China, die door het CCP-regime met geweld waren neergeslagen, aan een leeftijdsbeperking had onderworpen.

De reden die YouTube gaf voor het verwijderen van de inhoud was dat de inhoud van China Uncensored naar verluidt “de richtlijnen van de gemeenschap schond” en dat er actie was ondernomen om de leeftijdsbeperking te activeren in overeenstemming met het “beleid inzake gewelddadige en grafische inhoud” van YouTube.

Een persoon met een paraplu met een slogan erop neemt deel aan anti-CCP protesten, te midden van China’s “zero-COVID” beleid, nabij het Chinese consulaat in New York op 29 november 2022. (David ‘Dee’ Delgado/Reuters)

Een beroep op de beslissing van het kanaal werd afgewezen, waarbij YouTube verklaarde dat dit was gedaan om “de YouTube-gemeenschap te beschermen”.

China Uncensored heeft het platform bekritiseerd voor het verwijderen van zijn inhoud over de grote protesten in China vanwege “gewelddadige en grafische inhoud”, terwijl andere gewelddadige en grafische inhoud zoals “Grand Theft Auto V: 6 Minutes of Running Over Pedestrians” voor iedereen te zien blijft op het platform.

De Epoch Times heeft contact opgenomen met Google voor commentaar.

Kan Twitter de linkse partijen in Brazilië een impuls hebben gegeven?

Het Google bulletin komt ook kort nadat Twitter’s nieuwe eigenaar Elon Musk beweerde dat medewerkers van het social media platform mogelijk de voorkeur hebben gegeven aan linkse kandidaten tijdens de verkiezingen in Brazilië in oktober.

“Ik heb veel verontrustende tweets gezien over de recente verkiezingen in Brazilië,” schreef Musk op 3 dec. op Twitter in reactie op vragen van een Twitter-gebruiker over verkiezingen die mogelijk zijn “afgehandeld” door het vorige management van het bedrijf.

“Als die tweets juist zijn, is het mogelijk dat Twitter-personeel de voorkeur gaf aan linkse kandidaten,” voegde de miljardair eraan toe, zonder meer informatie of bewijs te verstrekken over de zaak.

Zowel Lula als Bolsonaro waren actief op Twitter tijdens hun campagnes, maar sommige van Bolsonaro’s bondgenoten, waaronder verkozenen in het Congres zoals Nikolas Ferreira, Carla Zambelli, en Gustavo Gayer, zagen hun accounts geschorst nadat ze de resultaten van de verkiezingen in twijfel trokken.

Van Bolsonaro zelf werden ook verschillende Twitterberichten verwijderd die betrekking hadden op COVID-19, waarbij Twitter verklaarde dat ze valse of misleidende informatie over het virus bevatten.

Gepubliceerd door The Epoch Times (5 december 2022): Google Pulls Thousands of YouTube Channels ‘Linked’ to Brazil, Russia, China, Citing Influence Operations

Hoe u ons kunt helpen om u op de hoogte te blijven houden

Epoch Times is een onafhankelijke nieuwsorganisatie die niet beïnvloed wordt door een regering, bedrijf of politieke partij. Vanaf de oprichting is Epoch Times geconfronteerd met pogingen om de waarheid te onderdrukken – vooral door de Chinese Communistische Partij. Maar we zullen niet buigen. De Nederlandstalige editie van Epoch Times biedt op dit moment geen betalende abonnementen aan en aanvaardt op dit moment geen donaties. U kan echter wel bijdragen aan de verdere groei van onze publicatie door onze artikelen te liken en te her-posten op sociale media en door uw familie, vrienden en collega’s over Epoch Times te vertellen. Deze dingen zijn echt waardevol voor ons.