Saturday, 25 May 2024
Actief blijven, fysiek en mentaal, is de sleutel om je hersenen op snelheid te houden als je ouder wordt. (Door Andrus Ciprian/Shutterstock)

Hersenregeneratie is mogelijk: Dit is hoe het te doen

Ooit voor onmogelijk gehouden, is hersenherstel nu een goed bestudeerd fenomeen

Heb je ooit gewenst dat je die hersencellen die je tijdens je studententijd hebt opgeofferd zou kunnen regenereren? Ben je bang dat je ouder wordende hersenen in een onomkeerbare staat van achteruitgang verkeren? De medische wetenschap wordt nu herschreven om aan te geven dat we onze hersenen wel degelijk kunnen herstellen en dat iedereen dat kan doen.

Het is een algemene misvatting dat de hersenen niet meer te repareren zijn. Zelfs de medische wereld heeft beweerd dat wanneer we hersencellen doden, ze voor altijd verdwenen zijn. Feit is dat de hersenen zichzelf kunnen herstellen, en zoals de wetenschap nu bewijst, is er een reëel voordeel verbonden aan eenvoudige praktijken die onze hersenen gedurende ons hele leven scherp en elastisch kunnen houden.

Het verhaal van de gezondheid van de hersenen herschrijven

Het gebied van de cognitieve neurowetenschappen is relatief nieuw—slechts ongeveer 100 jaar oud—dus het is geen verrassing dat we steeds meer en beter begrijpen hoe de neurale circuits van het menselijk brein het algemeen functioneren van de hersenen ondersteunen.

Gedurende het grootste deel van die 100 jaar geloofde men dat de hersenen zich niet konden herstellen als ze eenmaal beschadigd waren. Hersencellen waren eindig, en elk verlies of letsel zou voor de rest van het leven als een tekort worden ervaren. Dit creëerde een vals geloof dat de hersenen in wezen in een eeuwigdurende staat van achteruitgang verkeren.

Hoewel al in 1960 overtuigend bewijs van het tegendeel werd geleverd, was (en is) het medische dogma traag om te veranderen. Het duurde tot de jaren 1980 toen het onderzoek van Fernando Nottebohm aan de Rockefeller University duidelijk aantoonde dat neurogenese—productie van nieuwe zenuwcellen, ook wel neuronen genoemd—plaatsvond in de volwassen hersenen van gewervelde dieren.

De volgende grote stap in deze wetenschappelijke evolutie zou meer dan 30 jaar duren. Maar het tempo van ons begrip van hoe de hersenen bedraad zijn stond op het punt een kwantumsprong te maken.

Ons elastisch brein

De groei van nieuwe neuronen in een volwassen zoogdierenbrein werd voor het eerst gezien in 1992, toen wetenschappers neurale stamcellen van muizen isoleerden in een petrischaaltje. Deze regeneratie werd in de daaropvolgende 25 jaar duizenden keren herhaald in verschillende gepubliceerde studies.

In de medische wetenschappelijke gemeenschap wordt nu aanvaard dat de volwassen hersenen in staat zijn nieuwe neuronen en gliacellen te kweken, iets wat voorheen door het medisch establishment niet werd geloofd. De hersenen worden nu beschouwd als veerkrachtig, plooibaar en plastisch.

De term neuroplasticiteit verwijst naar het vermogen van de hersenen om zichzelf te “herbedraden” door oefening van de gewenste vaardigheid. Het is de combinatie van nieuwe cellen en nieuw leren die deze magie creëert. Wanneer nieuwe zenuwcellen goed worden gestimuleerd (d.w.z. getraind door specifieke leeroefeningen), maken ze nieuwe verbindingen. Met andere woorden, het worden gezonde hersencellen die bijdragen aan het leren en de ontwikkeling van nieuwe vaardigheden.

Net als de spieren van het lichaam, genezen en groeien de hersenen als ze goed gevoed en gestimuleerd worden door de juiste oefeningen. En met de juiste zorg en voeding kan deze verbazingwekkende regeneratie van de hersenen een leven lang plaatsvinden.

Om dit tot een “no-brainer” te maken, heeft GreenMedInfo een eenvoudige lijst samengesteld van manieren waarop je de gezondheid van de hersenen kunt beschermen, de groei van nieuwe hersencellen kunt stimuleren en zelfs de hersenen kunt genezen.

Veel lichaamsbeweging

Wanneer je de uitdrukking “train je hersenen” hoort, denk je waarschijnlijk niet aan gewichtheffen. Het blijkt dat lichaamsbeweging een van de beste dingen is die je kunt doen voor je lichaam en je hersenen.

De voordelen van lichaamsbeweging voor de hersenen zijn tweeledig. Ten eerste verbruiken de hersenen gretig glucose en zuurstof en kunnen ze het overschot niet opslaan voor later gebruik. Een voortdurende toevoer van deze voedingsstoffen is nodig om optimaal te blijven functioneren.

Lichaamsbeweging verhoogt de bloedtoevoer naar de hersenen, waardoor hongerige hersencellen nieuwe zuurstof en glucose krijgen. Een studie uit 2014 toonde aan dat slechts 30 minuten matige cardio voldoende was om het cognitief functioneren in volwassen hersenen van alle leeftijden te stimuleren.

Maar daar houden de voordelen niet op. Lichaamsbeweging zou de hippocampale neurogenese stimuleren: nieuwe celgroei in het gebied van de hersenen dat verband houdt met het langetermijngeheugen en emoties. Gezonde celgroei in dit gebied is belangrijk voor de ouder wordende hersenen en zou cognitieve achteruitgang in verband met de ziekte van Alzheimer en dementie helpen voorkomen.

Technieken voor stressvermindering gebruiken

Onze moderne wereld draait op stress, dus de behoefte aan ontspanning is gemakkelijk te begrijpen. Waar u zich misschien niet van bewust bent, is hoe schadelijk een voortdurende onderdompeling in de vecht-of-vluchthormonen van stress kan zijn voor uw hersenen.

Stress is een van de belangrijkste factoren voor leeftijdsgebonden cognitieve achteruitgang. Daarom is het niet alleen leuk om regelmatig vrijetijdsactiviteiten te ondernemen, maar ook een belangrijke stap naar een optimale gezondheid van de hersenen.

U hoeft niet ver te zoeken naar manieren om te ontstressen. Laat u leiden door uw interesses. De sleutel tot het kiezen van hersengezonde bezigheden is het vermijden van passieve activiteiten zoals tv-kijken en in plaats daarvan te kiezen voor stimulerende hobby’s die de hersenen betrekken door middel van patronen, puzzels en het oplossen van problemen.

Uit een studie uit 2011, gepubliceerd in het Journal of Neuropsychiatry, bleek dat activiteiten zoals spelletjes spelen, boeken lezen en handwerken zoals quilten en breien het aantal cognitieve stoornissen met 50 procent verminderden.

Kunst staat ook hoog op de lijst van hersengezonde hobby’s. Studies bewijzen eens te meer dat het niet voldoende is om passief toe te kijken. Om een hersenboost te krijgen, moeten we ons engageren.

In een Duitse studie, gepubliceerd in het tijdschrift PLOS One, bestudeerden onderzoekers twee groepen: een groep die kunst observeerde en een groep die kunst produceerde. De studie concludeerde dat in vergelijking met degenen die kunst bekeken, de kunstproducenten een verhoogde interactiviteit vertoonden tussen de frontale en pariëtale cortex van de hersenen. Deze verhoogde hersenconnectiviteit vertaalt zich in een grotere psychologische weerbaarheid in de groep kunstproducenten. Met andere woorden, hun vermogen om de negatieve effecten van stress te weerstaan verbeterde.

Op zoek naar een meer low-key manier om te ontspannen? Wat dacht u van mooie muziek of rustige contemplatie? Meditatie blijkt de bloeddruk te verlagen, ontstekingen te verminderen en zelfs weerstand op te bouwen tegen gevoelens van angst en depressie. En hoewel luisteren naar muziek misschien een passieve activiteit lijkt, suggereert onderzoek dat het luisteren naar muzikale patronen de neurogenese in de hersenen bevordert.

Zowel meditatie als luisteren naar muziek beïnvloeden de afscheiding van belangrijke hormonen die de plasticiteit van de hersenen bevorderen, waardoor de manier waarop we op stress reageren verandert. Over een goed medicijn gesproken!

Neem strategische supplementen

Kurkuma

U kent vast wel iemand die enthousiast is over de gezondheidsvoordelen van kurkuma. Deze diep oranje wortel wordt gebruikt als wondermiddel voor alles van het verzachten van gewrichtspijn en het kalmeren van ontstekingen tot het verlagen van het risico op hartziekten. En ons bewustzijn van de voordelen van dit oude medicinale kruid blijft groeien.

Kurkuma is een voorbeeld van een remyeliniserende stof, wat staat voor een stof met bewezen zenuwherstellende effecten.

Remyeliniserende verbindingen herstellen de beschermende mantel rond de zenuwbundel, bekend als myeline, een gebied dat vaak beschadigd is bij auto-immuunziekten en door vaccinaties veroorzaakte aandoeningen. Onderzoek toont aan dat zelfs kleine doses van deze herstellende stoffen een aanzienlijke zenuwregeneratie kunnen veroorzaken.

Het westerse model van farmaceutisch ingrijpen heeft een cultuur gecreëerd waarin wordt gezocht naar het identificeren en isoleren van het “actieve bestanddeel” van een organische stof. Hierbij wordt geen rekening gehouden met het feit dat organische verbindingen vaak samen werken: isolaten kunnen op zichzelf een kritische sleutel missen die door een ander plantaardig element wordt geleverd.

Curcumine is het geïsoleerde actieve ingrediënt in kurkuma, maar nieuw onderzoek toont aan dat een ander element in kurkuma zijn eigen magische eigenschappen heeft.

In een spannende studie, gepubliceerd in het tijdschrift Stem Cell Research & Therapy, ontdekten onderzoekers dat een weinig bekend bestanddeel van kurkuma, ar-turmeron, “een veelbelovende kandidaat is om regeneratie bij neurologische ziekten te ondersteunen”.

Uit de studie bleek dat wanneer hersencellen werden blootgesteld aan ar-turmeron, de neurale stamcellen in aantal en complexiteit toenamen, wat erop wijst dat er een genezend effect plaatsvond. Dit effect werd herhaald bij ratten, die bij blootstelling aan ar-turmeron een verhoogde productie van neurale stamcellen en de aanmaak van gezonde nieuwe hersencellen zagen.

Groene thee

In een artikel uit 2014 over de actieve bestanddelen in groene thee (bekend als catechinen, een belangrijke klasse van micronutriënten) werd vastgesteld dat catechinen in groene thee niet alleen antioxidant en neurobeschermend zijn, maar ook de hersenen stimuleren om meer neuronen te produceren.

Vanwege dit therapeutische effect op beschadigde hersengebieden is aangetoond dat groene thee opwindende implicaties heeft voor de behandeling van “ongeneeslijke” neurodegeneratieve aandoeningen zoals Alzheimer, Parkinson en de ziekte van Huntington. Dit bracht onderzoekers ertoe groene thee catechines te bestempelen als “een zeer nuttige aanvullende benadering” bij de behandeling van neurodegeneratieve ziekten.

Verder onderzoek naar groene thee onderzocht een combinatie van bosbes, groene thee en carnosine, en ontdekte dat deze de groei van nieuwe neuronen en hersenstamcellen bevorderde, in een diermodel van neurodegeneratieve ziekten.

Ginkgo Biloba

Ginkgo biloba wordt beschouwd als een krachtpatser in de farmacopee van de kruidengeneeskunde, en zijn implicaties voor de gezondheid van de hersenen zijn even krachtig. Ginkgo heeft minstens 50 verschillende gezondheidsvoordelen aangetoond, en zijn medicinale waarde is gedocumenteerd bij de behandeling van meer dan 100 verschillende ziekten.

Er zijn talrijke studies over het vermogen van ginkgo om het niveau van een cruciaal herseneiwit, BDNF genaamd, te stimuleren: brain-derived neurotrophic factor. Dit eiwit beïnvloedt de genezing in beschadigde gebieden van de hersenen en is essentieel voor de regulering, groei en overleving van hersencellen, waardoor het vooral belangrijk is voor het langetermijngeheugen.

Ginkgo is zo effectief dat een artikel uit 2006, gepubliceerd in het European Journal of Neurology, concludeerde dat het even nuttig is bij de behandeling van de ziekte van Alzheimer als de kaskraker Donepezil.

Onlangs kwam een nieuw mechanisme achter de genezende eigenschappen van ginkgo biloba aan het licht met de publicatie van een artikel in Cell and Molecular Neurobiology. Onderzoekers stelden vast dat ginkgo deels effectief is door zijn vermogen om neurale stamcellen (NSC’s) te moduleren tot het type cel dat nodig is voor de specifieke regio van de hersenen waar de BDNF-eiwitten actief zijn.

NSC’s zijn multipotente cellen; ze hebben het verbazingwekkende vermogen om te veranderen in een van de vele verschillende fenotypen cellen waaruit de hersenen bestaan. Ginkgo stimuleert de groei van het juiste celfenotype voor het aangetaste deel van de hersenen, waardoor onze hersenen precies krijgen wat nodig is, waar het nodig is. Dat is pas intelligente geneeskunde!

Eet je groenten

Wil je tijdens je lunch de hergroei van hersencellen stimuleren? Voeg wat vers gestoomde broccoli toe aan je bord!

De wetenschap heeft een stof genaamd sulforafaan, gevonden in zwavelrijke groenten zoals broccoli, toegevoegd aan de groeiende lijst van neuritogene stoffen waarvan is aangetoond dat ze de zenuwgroei in de hersenen stimuleren.

De studie, gepubliceerd in het tijdschrift Genesis, onthult dat sulforafaan, naast het stimuleren van nieuwe zenuwgroei, belangrijke genezende eigenschappen heeft aangetoond als antioxidant en ontstekingsremmer, en tevens ziekte en sterfte van gezonde neuronen voorkomt.

De opwinding rond deze bevindingen werd nog vergroot doordat de onderzoekers het gunstige effect op neurale stamcellen waarnamen, dat resulteert in hun differentiatie naar specifieke, nuttige typen neuronen, waardoor de hypothese dat sulforafaan het herstel van de hersenen stimuleert, krachtig wordt ondersteund.

Groenten die sulforafaan bevatten zijn broccoli, spruitjes, kool, bloemkool, mierikswortel, boerenkool, koolrabi, mosterdbladeren, radijs, rapen, waterkers en bok choy. Probeer voor therapeutisch voordeel minstens 3 kopjes per dag te eten, rauw of gekookt.

Voortdurend leren

Ouder worden wordt vaak geassocieerd met cognitieve achteruitgang, zowel in onderzoek als in anekdotisch bewijs. Een groeiende hoeveelheid literatuur toont echter aan dat het behouden van scherpe, heldere hersenen betekent dat we onze kritische denkvaardigheden nooit mogen opgeven.

De noodzaak om ons denken voortdurend uit te dagen en te verruimen werd aangetoond in de eerder genoemde studie uit 2011, gepubliceerd in het Journal of Neuropsychiatry. In deze studie werden de vrijetijdsactiviteiten van een groep oudere volwassenen (leeftijd 70 tot 89 jaar) gecontroleerd op hun effect op milde cognitieve stoornissen (MCI).

Uit het onderzoek bleek dat de mate van complexiteit van de activiteit bepalend was voor de effectiviteit bij het voorkomen van MCI. Werken met computers, boeken lezen en activiteiten in verband met patronen en probleemoplossing droegen bij tot een significante vermindering van de kans op het ontwikkelen van MCI. Minder stimulerende activiteiten hadden geen statistisch effect. Dit benadrukt hoe belangrijk het is dat we ons uitgedaagd en gestimuleerd voelen door de activiteiten die we ontplooien naarmate we ouder worden.

Deze bevindingen werden versterkt door een studie uit 2014 van bijna 3.000 vrijwilligers, die meer dan een decennium besloeg. Deze studie onderzocht het potentiële langetermijnvoordeel van cognitieve training bij oudere volwassenen. Uit de resultaten bleek dat de deelnemers tot 10 jaar na afloop van de training een verbeterde verwerkingssnelheid en redeneervaardigheid in de hersenen vertoonden.

Deze tastbare hersenvoordelen werkten door in het dagelijks leven en werden gemeten in het vermogen van de deelnemers om normale dagelijkse taken uit te voeren, zoals persoonlijke financiën, maaltijdbereiding en persoonlijke verzorgingsroutines. De studie toonde aan dat stimulerende omgevingen de complexiteit van de hersenen helpen vergroten.

Voor meer informatie over manieren om je hersenen gezond te houden, bezoek je online GreenMedInfo’s database voor onderzoek naar hersengezondheid.

Sayer Ji is de oprichter van Greenmedinfo.com, recensent bij het International Journal of Human Nutrition and Functional Medicine, medeoprichter en CEO van Systome Biomed, vice-voorzitter van het bestuur van de National Health Federation en stuurgroeplid van de Global GMO Free Coalition.

Gepubliceerd door The Epoch Times (16 april 2023): Brain Regeneration Is Real: This Is How to Do It

Hoe u ons kunt helpen om u op de hoogte te blijven houden

Epoch Times is een onafhankelijke nieuwsorganisatie die niet beïnvloed wordt door een regering, bedrijf of politieke partij. Vanaf de oprichting is Epoch Times geconfronteerd met pogingen om de waarheid te onderdrukken – vooral door de Chinese Communistische Partij. Maar we zullen niet buigen. De Nederlandstalige editie van Epoch Times biedt op dit moment geen betalende abonnementen aan en aanvaardt op dit moment geen donaties. U kan echter wel bijdragen aan de verdere groei van onze publicatie door onze artikelen te liken en te her-posten op sociale media en door uw familie, vrienden en collega’s over Epoch Times te vertellen. Deze dingen zijn echt waardevol voor ons.