Tuesday, 05 Mar 2024

Je maakt waarschijnlijk de verkeerde nieuwjaarsresoluties, probeer deze eens

Er zijn maar weinig mensen die zich aan hun nieuwjaarsvoornemens kunnen houden. Neem dit jaar de druk van je af en leer hoe je je leven kunt verbeteren door gewoon minder te doen.

Nieuwjaarsvoornemens lijken een geweldig idee te midden van het enthousiasme van een nieuw jaar vol mogelijkheden. We willen het beter doen en beter zijn. Het is echter berucht dat deze voornemens moeilijk vol te houden zijn en de meesten van ons falen ondanks onze beste bedoelingen.

Volgens een recente enquête van Forbes Health/OnePoll houdt het gemiddelde nieuwjaarsvoornemen slechts 3,74 maanden stand en slaagt slechts 6 procent van ons erin om het langer dan 12 maanden vol te houden. (Goed gedaan!)

Resoluties staan vaak voor iets anders dat we moeten “doen”—meer taken die extra energie vereisen die we nauwelijks kunnen vinden voor de hectische activiteiten die het dagelijks leven al van ons vraagt.

Wat als het niet bereiken van nieuwjaarsdoelen niet te wijten is aan luiheid, een gebrek aan discipline of een gebrek aan moreel karakter, maar gewoon aan een slechte timing?

(Illustratie door The Epoch Times)

Oude wijsheid voor modern leven

Voordat het communisme de traditionele Chinese cultuur vernietigde, was de samenleving in harmonie met het goddelijke, deels door de manifestatie van het goddelijke in de natuur te observeren.

In de winter trekt de energie van de aarde naar binnen om zich te consolideren en te conserveren ter voorbereiding op de lente.

“De activiteiten van mensen moeten rustig zijn en inspannende activiteiten moeten zoveel mogelijk worden beperkt,” vertelde Jonathan Liu, een beoefenaar van de traditionele Chinese geneeskunde, aan The Epoch Times.

In de winter trekt de energie van de aarde naar binnen om zich te consolideren en te conserveren ter voorbereiding op de lente, zo merkten ze op. Dat concept leidt tot het idee dat wij hetzelfde zouden moeten doen—de wintermaanden langzamer doorbrengen, vroeger naar bed gaan, later opstaan en energie besparen. De winter is een tijd om uit te rusten en op te laden—een natuurlijk einde van de seizoensgebonden levenscyclus—een tijd om na te denken over onszelf en het jaar dat voorbij is gegaan.

Dat is deels de reden waarom we het zo moeilijk hebben om ons aan goede voornemens te houden, zoals regelmatig sporten en nieuwe projecten starten midden in de winter. We zijn gewoon beter in staat om een paar maanden later met dit soort activiteiten te beginnen—in de lente—wanneer ons hele halfrond wakker wordt en zich opmaakt voor groei en activiteit. Maar dat betekent niet dat er geen goede voornemens zijn die we in de winter kunnen maken en die ons leven drastisch kunnen verbeteren.

De wintermaanden zijn een perfecte tijd voor introspectie. Dagboeken zijn een geweldige manier om tijd te maken voor dit proces en je aandacht te richten op je innerlijke wereld. (dekazigzag/Shutterstock)

Stressvrije voornemens voor 2024

Een oud Chinees concept dat het idee van minder doen belichaamt is “wu wei”, een term die op verschillende manieren kan worden geïnterpreteerd, waaronder niet-handelen, niet-doen en moeiteloos handelen. Alan Watts, een Engelse filosoof en zelfbenoemde “spirituele entertainer”, beschrijft wu wei als het principe om niets te forceren in alles wat je doet.

In plaats van niets doen, is wu wei meer meegaan met de stroom—dingen niet forceren en ze gewoon op een natuurlijke manier laten gebeuren. Zoals de heer Watts het heel mooi zegt: “Wu wei is eerder de kunst van het zeilen dan de kunst van het roeien.”

Een korte opmerking over dopamine

De hersenen belonen ons met een golf dopamine wanneer ze leren dat een bepaalde activiteit aangenaam voor ons is. Helaas hebben veel dopamine-opwekkende activiteiten bijwerkingen zoals schuld of verslaving. Het eten van vette, suikerrijke voedingsmiddelen kan bijvoorbeeld zorgen voor een stoot dopamine—net als obesitas, diabetes en leveraandoeningen.

Om het dopamine-beloningssysteem weer in balans te brengen, moeten we ons vier weken lang onthouden van dopamine-opwekkend gedrag, vertelde Dr. Anna Lembke, een professor in de psychiatrie aan de Stanford University, in een eerder interview aan The Epoch Times.

Hoewel het moeilijk kan zijn om in één keer te stoppen met iets, kan het vaak al genoeg zijn om de drang om iets te doen te herkennen en onszelf een paar minuten in te houden om een dopamine-push te doorbreken. Houd dat in gedachten als we deze wintergeschikte nieuwjaarsvoornemens doornemen.

Impulsaankopen uitstellen

Winkeliers zijn experts in het verleiden tot kopen en met de komst van online winkelen is een spontane aankoop slechts een klik verwijderd. We zijn niet langer beperkt door geografie, winkeltijden of zelfs selectie—als we midden in de nacht ergens zin in hebben (wat dan ook), kunnen we klikken en het ‘s ochtends in huis hebben. Zolang we nog ruimte hebben op de creditcard—hoeven we het geld niet eens te hebben om ervoor te betalen.

Deskundigen adviseren regelmatig dat de beste manier om met overbesteding en emotionele of dwangmatige koopgewoonten om te gaan, is om gewoon niets te doen. Stel de aankoop gewoon uit. Blijf er even mee zitten. Wacht een dag of twee en kijk of je het nog steeds even graag wilt. Zodra de dopaminestoot van een op handen zijnde beloning wegebt en je geest rustiger wordt, is het waarschijnlijk veel gemakkelijker om onnodige aankopen te vermijden.

Houd het scrollen van sociale media tegen

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, verbeteren sociale media ons leven niet en helpen ze ons niet om dichter bij elkaar te komen. In plaats daarvan leidt het ertoe dat velen van ons zich angstiger, depressiever en eenzamer voelen. Uit een onderzoek uit 2023 bleek dat “meer tijd doorbrengen op sociale media in verband werd gebracht met hogere niveaus van eenzaamheid, met name bij mensen die sociale media gebruikten als middel om relaties te onderhouden.”

Waarom doen we het dan? Sociale media leveren een vreemde vorm van sociale validatie die op zijn beurt zorgt voor die golf van dopamine-geactiveerde positieve gevoelens. Sociale mediabedrijven buiten dit uit, zei voormalig Facebook-voorzitter Sean Parker in een toespraak in 2017, volgens een rapport van het tijdschrift Engineering and Tech.

“We moeten je af en toe een kleine dopaminehit geven, omdat iemand een foto of post leuk vindt of er commentaar op geeft,” zei hij.

Deze kleine dopaminestoten kunnen uitgroeien tot een verslaving.

“Platforms als Facebook, Snapchat en Instagram maken gebruik van dezelfde neurale circuits die worden gebruikt door gokautomaten en cocaïne om ervoor te zorgen dat we hun producten zo veel mogelijk blijven gebruiken,” schrijft een artikel van onderzoekers van Harvard University.

Voor velen is het doorbladeren van sociale media een instinctieve reactie geworden op elk moment van verveling. Hoewel de makers van de platforms beweren dat het doel is om ons met elkaar in contact te brengen, presenteren ze een samengesteld beeld van de werkelijkheid dat kan aanzetten tot sociale vergelijking en jaloezie.

Overmatig gebruik van sociale media kan slaappatronen onderbreken en de geestelijke gezondheid beïnvloeden door gevoelens van depressie, angst en isolatie te vergroten.

Overmatig gebruik van sociale media kan slaappatronen onderbreken en de geestelijke gezondheid beïnvloeden door gevoelens van depressie, angst en isolatie te vergroten en ons vermogen om echte, menselijke relaties aan te gaan uit te hollen.

Dus de volgende keer dat je in de verleiding komt om te kijken wat je vrienden aan het doen zijn of wie je laatste reactie “liked”—niet doen. Dit kan een krachtige dwang zijn om te weerstaan, dus om te beginnen zeg je tegen jezelf dat je even moet wachten. Maak er dan 10 minuten van. Kies specifieke momenten van de dag om opzettelijk sociale media te checken om de gewoonte van dwangmatig checken te doorbreken. Als ‘cold turkey’ beter voor je werkt, plaats dan een statusupdate waarin je aangeeft dat je een tijdje weg bent—en log uit.

Probeer die vriend(in) eens te bellen en hem of haar uit te nodigen voor een lunch, buiten te gaan wandelen of in een warm bad te gaan zitten met een kop van je favoriete thee en een goed boek. Je geestelijke gezondheid zal er wel bij varen.

Stop met jezelf te vergelijken met anderen

Dit voornemen gaat goed samen met het afzien van sociale media, omdat deze platforms een primaire bron van sociale vergelijking zijn.

Zoals we allemaal weten, zijn de levens die we op sociale media zien, of de nieuwe auto die onze buurman net heeft gekocht, geen echte weerspiegeling van hoe andere mensen leven. Toch weerhoudt ons dat er niet van om onszelf met anderen te vergelijken. Helaas leidt dit tot ellende.

(Ontwerp door The Epoch Times, Shutterstock)

Sociale vergelijking kan ons gevoel van eigenwaarde ondermijnen, zo blijkt uit een studie over Facebook-gebruikers gepubliceerd in Advances in Journalism and Communication.

“Wanneer Facebook-gebruikers zichzelf opwaarts vergelijken met anderen, verlaagt dit hun gevoel van eigenwaarde, wat op zijn beurt hun levenstevredenheid vermindert,” aldus het onderzoek.

“Als we ons als individuen bewust zouden zijn van het feit dat onszelf voortdurend vergelijken met anderen deel uitmaakt van een cyclus van destructieve emoties en gedragingen, zouden we misschien minder geneigd zijn om onszelf te meten met andere mensen,” merken de auteurs op in een artikel uit 2006 over sociale vergelijking, gepubliceerd in het Journal of Adult Development.

Richt je aandacht op jezelf en alle mooie dingen in je leven. Schrijf ze op en denk er elke dag even aan.

Richt je aandacht in plaats daarvan op jezelf en alle mooie dingen in je leven. Schrijf ze op en denk er elke dag even aan. Deze kleine handeling kan je perspectief aanzienlijk veranderen en je helpen het goede in je leven te waarderen—en meer ervan aan te trekken.

Sla het klagen over

Als je stopt met jezelf te vergelijken, zul je misschien ook merken dat je minder hebt om over te klagen. Natuurlijk moet je nog steeds de gewoonte om te klagen overwinnen. Mensen vinden het heerlijk om te klagen.

Onze negatieve kijk op dingen wordt ook gevoed door het nieuws, televisieprogramma’s, films en sociale media. Tegenwoordig klagen mensen over alles. Dat is begrijpelijk gezien de tumultueuze staat van de wereld, maar klagen houdt ons in een lus van negativiteit waar we moeilijk aan kunnen ontsnappen.

Het probleem met klagen is dat het ons gefocust houdt op het negatieve. Zulke negativiteit kan het moeilijk maken om alle goede dingen in je leven te zien, dingen die je anders misschien als vanzelfsprekend zou beschouwen.

Als je jezelf erop kunt betrappen dat je klaagt, hardop of gewoon in je hoofd, kun je dat proces gewoon stoppen. Als het een ingesleten patroon is, zal het waarschijnlijk wat oefening vergen. Zie de klacht en laat hem gaan.

Onze situatie in de wereld is grotendeels een kwestie van perspectief. Focussen op wat we missen is een gewoonte die het waard is om op te geven. (patpitchaya/Shutterstock)

Schaf het dieet af en eet bewust

Diëten is een populair nieuwjaarsvoornemen. Als land met steeds meer obesitas is het begrijpelijk dat we geobsedeerd zijn door diëten en afvallen. Als gevolg daarvan hebben we een ingewikkelde relatie met voedsel. Een manier om dat perspectief te veranderen is door aan voedsel te denken zoals het oorspronkelijk bedoeld was—als voeding en medicijn. Voedsel houdt ons in leven, geneest ziektes en houdt ons gezond zodat we ziektes kunnen voorkomen.

Oefen mindful eten. In plaats van een specifiek dieet te volgen, observeer je wat je eet, hoe je je voelt als je het eet en hoe je je voelt na het eten. Merk op hoe verschillende voedingsmiddelen je energie geven of je een zwaar, moe of ongemakkelijk gevoel geven.

Let op wat je voelt als je naar iets grijpt dat je ongezond vindt. Misschien ontdek je bepaalde gevoelens die samenhangen met te veel eten of snoepen van calorierijk voedsel met weinig voedingsstoffen, zoals chips en suikerhoudende snacks.

Gedachteloos eten, eten uit verveling of voor een plezierige dopaminehit zijn allemaal belangrijke factoren bij overeten of het eten van voedsel waar we ons niet goed bij voelen.

Als je je concentreert op de geur, smaak en textuur van je eten—en hoe het je laat voelen—eet je langzamer en haal je meer voldoening uit je maaltijd. Dit kan ertoe leiden dat je minder eet en voedsel van betere kwaliteit eet.

Door mindful te eten, kauw je je eten waarschijnlijk ook langer, wat de spijsvertering verbetert en je lichaam helpt meer voedingsstoffen uit je eten te halen.

Doe 15 minuten per dag niets

Niets doen is voor de meeste mensen niet meer dan een heerlijk vooruitzicht—we hebben meestal te veel dingen om te doen en schijnbaar nooit genoeg tijd om ze te doen. Maar omdat we gewend zijn aan een leven vol chaos en “drukdoenerij”, kan het een uitdaging zijn om niets te doen—de meesten van ons zijn het gewoon niet meer gewend.

Niets doen is een van de meest heilzame dingen die we voor onszelf kunnen “doen”. (D. Kucharski K. Kucharska/Shutterstock)

Denk aan wu wei. In een wereld waarin onze gedachten in alle richtingen worden getrokken tijdens onze wakkere momenten, komen we zelden toe aan “gewoon zijn.” Elke dag 15 minuten opzij zetten om rustig te zitten of te staan en niets te doen, kan een zeer heilzame oefening zijn voor ons lichaam, geest en ziel.

In het begin kan niets doen een beetje ongemakkelijk voelen. Je gedachten kunnen genieten van hun nieuwe vrijheid van taken (zoals werk of school) en op hol slaan. Met oefening echter, zullen je gedachten kalmeren en zul je beginnen te genieten van een vrede en rust die je misschien al een tijdje niet meer hebt ervaren. Misschien ooit.

Gewoon ademen

We vergeten vaak de voordelen van diep ademhalen—iets wat ons misschien als kind werd aangeraden toen we overprikkeld waren. Veel culturen—van de yogi’s in India tot de krijgskunstenaars in China en Japan—gebruiken al duizenden jaren de kracht van de ademhaling om te genezen van ziekten, de gezondheid te versterken en te helpen bij spirituele bezigheden.

Er zijn talloze ademhalingstechnieken die ons kunnen helpen te kalmeren, angst te verbeteren, stress te verminderen, ziektes te genezen en helderder te denken.

(The Epoch Times/Shutterstock)

Als je je overweldigd, gestrest of gefrustreerd voelt, pauzeer dan en haal diep adem (of twee). Je zult zien wat een verschil het maakt in hoe je je voelt. Zuurstof is de meest essentiële voedingsstof in je lichaam en door stress en een verkeerde ademhaling krijgen velen van ons niet genoeg binnen. Vooral de neusademhaling is belangrijk, zeggen experts zoals Patrick McKeown, een internationaal bekende ademhalingscoach. Als je meer wilt weten over de kracht van de ademhaling en een aantal nuttige technieken, kun je mijn vorige artikel “De vaak genegeerde en essentiële kracht van de ademhaling” lezen.

Stop met het afwijzen van de realiteit

We zijn een cultuur die ambitie hoog in het vaandel heeft staan en die steeds verder gaat in een eeuwige zoektocht naar iets meer. Het volgen van deze filosofie betekent echter dat er in de niet aflatende jacht naar iets dat je niet hebt, altijd iets zal zijn dat je wilt. Je zult nooit gelukkig zijn met het leven dat je nu leidt.

Op een bepaald niveau betekent deze mentaliteit van nastreven dat je de realiteit verwerpt. Je accepteert het leven niet dat je hebt. Dat kan een gezonde reactie zijn op ongezonde omstandigheden, maar het is vaak een onnodige bron van ellende. Acceptatie leidt tot tevredenheid—een van de meest rustgevende en kalme staten waar we van kunnen genieten.

(Illustratie door The Epoch Times, Shutterstock)

Zoals Lao Tzu, de Chinese filosoof en schrijver van de Tao Te Ching, ooit zei: “Wees tevreden met wat je hebt; verheug je in hoe de dingen zijn. Wanneer je je realiseert dat er niets ontbreekt, behoort de hele wereld jou toe.”

Slotopmerkingen

Een nieuw jaar inluiden hoeft niet synoniem te zijn met voornemens die stress toevoegen aan ons toch al stressvolle leven. Sta jezelf toe om minder te doen. Deze aanpak zal je helpen je leven te vereenvoudigen en er hopelijk meer van te genieten. De volgende keer dat je je gedwongen voelt om een nieuw project op je te nemen of ja te zeggen tegen een andere verplichting, stop dan, haal diep adem en doe een dutje.

Gepubliceerd door The Epoch Times (31 december 2023): You’re Probably Making the Wrong New Year’s Resolutions, Try These Instead

Hoe u ons kunt helpen om u op de hoogte te blijven houden

Epoch Times is een onafhankelijke nieuwsorganisatie die niet beïnvloed wordt door een regering, bedrijf of politieke partij. Vanaf de oprichting is Epoch Times geconfronteerd met pogingen om de waarheid te onderdrukken – vooral door de Chinese Communistische Partij. Maar we zullen niet buigen. De Nederlandstalige editie van Epoch Times biedt op dit moment geen betalende abonnementen aan en aanvaardt op dit moment geen donaties. U kan echter wel bijdragen aan de verdere groei van onze publicatie door onze artikelen te liken en te her-posten op sociale media en door uw familie, vrienden en collega’s over Epoch Times te vertellen. Deze dingen zijn echt waardevol voor ons.