Tuesday, 05 Mar 2024
(Natalia Shmatova/Shutterstock)

Studie: Wortelen kunnen kanker tegengaan

Naast de al lang bekende voordelen van wortelen voor de gezondheid van de ogen, is er nu ook ontdekt dat ze kanker kunnen bestrijden.

Als je dacht dat wortels alleen voor konijnen waren, dan heb je het mis. Recente bevindingen tonen aan dat knabbelen op deze groente niet alleen goed is voor je gezichtsvermogen – het zou ook een geheim wapen kunnen zijn in de strijd tegen kanker.

De gegevens achterhalen

Wortelen worden al lang geroemd om hun gezichtsvermogenverbeterende bètacaroteen, maar ze staan nu wetenschappelijk in de schijnwerpers om een veel dwingender reden – een mogelijke rol bij kankerpreventie.

Een uitgebreid overzicht van 198 onderzoeken heeft een ” stevig” gezondheidsvoordeel aan het licht gebracht – wie regelmatig wortelen at, zag het risico op kanker met 10% dalen. Een dosis-effect relatie bevestigde deze bevinding en onderstreepte het verband tussen wortelen en kanker, wat betekent dat hoe meer wortelen je eet, hoe lager het risico op kanker. De auteurs van het onderzoek bevelen van harte aan dat “wortelconsumptie moet worden aangemoedigd”.

Naast het bijhouden van het aantal wortelen dat mensen aten, werd in het onderzoek ook de hoeveelheid alfacaroteen, een voedingsstof die verwant is aan het bekendere bètacaroteen, in het bloed van mensen gemeten.

Hier waren de bevindingen nog opvallender. Mensen met een hoger alfacaroteengehalte in hun bloed liepen 20 procent minder risico op kanker, wat wijst op een sterk verband tussen deze voedingsstof en een gezonder, kankerbestendig lichaam.

Van basisvoedsel in de keuken tot schild tegen kanker

Het onderzoeksverhaal rond wortelen en bètacaroteen evolueert. Dit onderzoek legt nieuwe nadruk op polyacetylenen, verbindingen die minder bekend zijn maar even krachtig in de strijd tegen kanker. Polyacetylenen staan bekend om het tegengaan van ontstekingen – een sleutelfactor in de ontwikkeling van kanker – en bieden veelbelovende mogelijkheden voor kankerpreventie.

De inspiratie voor het onderzoek komt van Koreaans onderzoek naar ginseng en de polyacetylenen die kanker tegengaan, zegt Kirsten Brandt, auteur van het onderzoek en expert op het gebied van fytochemie en plantenteelt. “Dezelfde polyacetylenen komen voor in wortelen,” vertelde ze aan The Epoch Times.

Robin Mesnage, een bekend expert in cellulaire en moleculaire biologie houdt zich vooral bezig op voeding. Hij wierp een licht op de aard van sommige essentiële bestanddelen van wortelen. “Polyacetyleen en isocoumarinen, verantwoordelijk voor de bittere smaak van wortelen, dienen voornamelijk als verdediging van de plant tegen ziekteverwekkers, niet in eerste instantie voor ons voordeel, maar om de plant zelf te beschermen,” legde hij uit aan The Epoch Times.

Deze stoffen, die vaak als ongewenst worden gezien vanwege hun bitterheid, zijn in feite krachtige antioxidanten die fungeren als schild tegen celschade veroorzaakt door veroudering en stress bij mensen.

Ook de levendige kleuren van wortels, toegeschreven aan carotenen, zijn niet alleen voor de show. Deze belangrijke antioxidanten zijn ontwikkeld om de plant te beschermen tegen schadelijk UV-zonlicht en kunnen ook ons ten goede komen door de ontwikkeling van kanker te helpen voorkomen en de verdediging van onze huid tegen UV-schade te versterken.

Praktische tips voor het opnemen van wortelen in je dieet

Wil je meer wortelen aan je maaltijden toevoegen? Mevrouw Brandt stelt voor om te streven naar ongeveer vijf porties per week, of 400 gram in totaal (ongeveer gelijk aan vijf grote wortelen), om het risico op kanker met 20 procent te verminderen. Als dat doel te ambitieus lijkt, biedt het eten van de helft van die hoeveelheid nog steeds aanzienlijke gezondheidsvoordelen.

Om je wortelschotels vers en verleidelijk te houden, raadt de heer Mesnage aan om te variëren. “Zowel rauwe als gekookte wortelen hebben hun eigen voordelen,” zegt hij. Geef er een creatieve draai aan door te experimenteren met verschillende dressings, oliën en kruiden zoals komijn, gember, tijm, rozemarijn of nootmuskaat, die de smaak versterken en extra gezondheidsvoordelen bieden, voegt hij eraan toe.

Hij geeft ook de volgende suggesties:

  • Wortelen koken verdrievoudigt de hoeveelheid caroteen die je lichaam kan gebruiken in vergelijking met wanneer je ze rauw eet.
  • Wortelen pureren helpt om meer caroteen vrij te maken.
  • Een beetje vet toevoegen, zoals olie in een salade, helpt je lichaam om meer van de gezonde voedingsstoffen uit de wortelen op te nemen.

Bij de bereiding is flexibiliteit de sleutel. Volgens mevrouw Brandt is het bij het koken van wortelen “net als voor de meeste voedingsstoffen het beste om het goede spul niet met het kokende water weg te gooien, maar het water te gebruiken voor een stoofpotje of soep.” In blik zitten veel polyacetylenen, omdat ze in heel weinig water worden gekookt.

Naarmate het onderzoek zich verder ontvouwt, is het duidelijk dat wortelen, samen met hun plantaardige neven zoals selderij en peterselie, belangrijke spelers zouden kunnen zijn in een dieetstrategie tegen kanker.

Mesnage wijst erop dat individuele reacties op wortels aanzienlijk kunnen verschillen. Hij en zijn collega’s bestuderen dit fenomeen en richten zich op de ingewikkelde relatie tussen onze voeding en darmmicroben. Zijn werk onderzoekt hoe deze microben de reactie van ons lichaam op voedingsstoffen zoals polyfenolen in voedingsmiddelen beïnvloeden, waarbij hij benadrukt dat de gezondheidsvoordelen die we uit onze voeding halen in hoge mate persoonsgebonden zijn.

De onderzoekers zijn optimistisch maar voorzichtig: “Onze bevindingen zijn veelbelovend, maar er valt nog veel meer te onderzoeken.” Dus de volgende keer dat je in een wortel bijt, denk er dan aan dat het meer is dan alleen maar een tussendoortje – het zou wel eens een klein maar machtig schild tegen kanker kunnen zijn.

Gepubliceerd door The Epoch Times (24 januari 2024): A Carrot a Day May Keep Cancer Away: Study

Hoe u ons kunt helpen om u op de hoogte te blijven houden

Epoch Times is een onafhankelijke nieuwsorganisatie die niet beïnvloed wordt door een regering, bedrijf of politieke partij. Vanaf de oprichting is Epoch Times geconfronteerd met pogingen om de waarheid te onderdrukken – vooral door de Chinese Communistische Partij. Maar we zullen niet buigen. De Nederlandstalige editie van Epoch Times biedt op dit moment geen betalende abonnementen aan en aanvaardt op dit moment geen donaties. U kan echter wel bijdragen aan de verdere groei van onze publicatie door onze artikelen te liken en te her-posten op sociale media en door uw familie, vrienden en collega’s over Epoch Times te vertellen. Deze dingen zijn echt waardevol voor ons.