Thursday, 18 Jul 2024
(Ilia Nesolenyi/Shutterstock)

Waarom je kleine vissen best in hun geheel eet

Uit onderzoek in Japan bleek dat voedingsstoffen in botten en organen van kleine vissen vrouwen bescherming bieden tegen sterfte door kanker en andere oorzaken.

Het eten van kleine vissen – met graten en al – heeft voordelen voor de gezondheid, zo blijkt uit een recent onderzoek. Onderzoekers in Japan die gedurende negen jaar de eetgewoonten van 80.802 mensen volgden, ontdekten dat vrouwen die vaak hele kleine vis aten minder vaak stierven aan kanker en andere oorzaken dan vrouwen die dat niet deden.

Het onderzoek is onlangs gepubliceerd in het tijdschrift Public Health Nutrition.

Het is algemeen bekend dat vis een voedzaam voedingsmiddel is dankzij de omega 3-vetzuren, eiwitten en vitamines. Volgens het onderzoek is het eten van hele kleine vissen zelfs heilzamer dan het eten van filets van grotere vissen.

“Eerdere studies hebben het beschermende effect van visinname op de gezondheidstoestand aangetoond, inclusief sterfterisico. Er zijn echter maar weinig studies die zich specifiek hebben gericht op het effect van de inname van kleine vis op gezondheidsresultaten,” zei hoofdonderzoeker Chinatsu Kasahara, een promovendus en universitair hoofddocent aan de Nagoya University Graduate School of Medicine in Japan, in een verklaring van de universiteit.

“Voedingsstoffen en fysiologisch actieve stoffen die uniek zijn voor kleine vissen zouden kunnen bijdragen aan het behoud van een goede gezondheid.”

Slechts 1 tot 3 keer per maand

De onderzoekers van de universiteit gebruikten een voedselfrequentievragenlijst om te meten hoe vaak de deelnemers hele kleine vis aten. Tijdens de negen jaar durende follow-up stierven 2.482 mensen in het onderzoek, waarvan ongeveer 60 procent aan kanker.

De vrouwen die aangaven zelfs maar één tot drie keer per maand kleine vis te eten, hadden minder kans om te sterven aan kanker – en aan alle andere oorzaken – dan vrouwen die zelden kleine vis aten.

Bij de mannelijke proefpersonen was het verlaagde risico op sterfte door alle oorzaken en kanker vergelijkbaar met het risico bij vrouwen, maar het bereikte geen statistische significantie, rapporteerden de onderzoekers. Ze suggereerden dat dit te wijten kon zijn aan het kleinere aantal mannelijke proefpersonen (34.555 tegenover 46.247 vrouwen) of andere factoren die niet in het onderzoek werden gemeten, zoals de grootte van visporties en geslachtsspecifieke kankersoorten.

Andere factoren hielden verband met hoe vaak mensen kleine vis aten. Degenen die dit vaker deden, waren vaker ouder (de gemiddelde leeftijd van de proefpersonen was 54,7 jaar), niet-slank, niet-rokers, normale drinkers (onder de mannen), lichamelijk actief en hadden een hoge bloeddruk.

Kleine vissen, grote voedingswaarde

“Kleine vissen bieden het unieke voordeel dat ze in hun geheel kunnen worden geconsumeerd,” schreven de onderzoekers, in tegenstelling tot grote vissen, die meestal worden verwerkt om de graten en organen te verwijderen, zodat alleen de filet overblijft.

Als ze in hun geheel worden gegeten, maken de botten en organen in kleine visjes ze “een goede bron van micronutriënten zoals [calcium], vitamines en vetzuren,” zeiden ze.

Uit een onderzoek uit 2021, gepubliceerd in het tijdschrift Clinical Nutrition, bleek dat mensen met prediabetes die elke week twee blikjes sardines aten hun insulineresistentie, hun bloeddruk en hun risico op het ontwikkelen van type 2 diabetes aanzienlijk verlaagden.

Nog een voordeel van kleinere vissen: Ze verzamelen minder gifstoffen zoals kwik in hun lichaam in vergelijking met grotere vissen.

Wie eet er kleine visjes?

Visvoorkeuren zijn deels een cultureel fenomeen. Het eten van kleine vis is bijvoorbeeld veel gebruikelijker in Japan en Europa dan in de Verenigde Staten. In Japan zijn witte aas, Atlantische lodde, Japanse spiering en kleine gedroogde sardientjes populair, net als kleine horsmakreel en jonge zoetwatervis, volgens de onderzoekers. De Japanners eten ze rauw of bereiden ze door ze te marineren in azijn, ze te laten sudderen in sojasaus of ze te frituren of drogen.

“Ik was geïnteresseerd in dit onderwerp omdat ik al sinds mijn kindertijd de gewoonte heb om kleine visjes te eten,” merkte hoofdonderzoeker Chinatsu Kasahara op in de verklaring van de universiteit. “Ik laat mijn kinderen deze nu eten.”

Ze merkte op dat alle culturen van haar onderzoek kunnen profiteren.

“Hoewel onze bevindingen alleen betrekking hadden op Japanse mensen, zouden ze ook belangrijk moeten zijn voor andere nationaliteiten,” zei mevr. Kasahara.

In veel delen van de wereld geven mensen er echter de voorkeur aan om grotere vissoorten te eten die als filets worden bereid, nadat de graten en organen zijn verwijderd. Hoewel het ook goed kan zijn om grotere vissoorten in hun geheel te eten, zijn filets makkelijker te vervoeren en op te slaan, waardoor ze volgens de Global Seafood Alliance een praktischer keuze zijn voor producenten en consumenten. Dus in gebieden in het binnenland met minder toegang tot verse vis, betekent het eten van hele vis vaak het eten van kleinere vis die is ingemaakt, of “ingeblikt”, zoals het in sommige gebieden wordt genoemd.

In Europa steeg de vraag naar visconserven, met name tonijn, tijdens de COVID-19 lockdowns, volgens een verslag uit 2021 van het Nederlandse CBI-ministerie van Buitenlandse Zaken. De verkoop van sardines en makreel vertoonde ook een stijgende trend. Ingeblikte vis is een vertrouwd onderdeel van het Europese dieet, aldus het verslag, en “houdbare [vis]producten worden het meest geconsumeerd door Europeanen, gevolgd door diepgevroren en gekoelde producten”.

Visconserven begonnen in 2022 aan populariteit te winnen in de Verenigde Staten, volgens waarnemers van voedseltrends. In 2021 bracht marktonderzoeksbureau IndustryARC een verslag uit waarin werd voorspeld dat de wereldwijde visconservenmarkt in 2027 $11,3 miljard zou bedragen.

Origineel gepubliceerd op The Epoch Times (2 juli 2024): Why You Should Eat Small Fish Whole

Hoe u ons kunt helpen om u op de hoogte te blijven houden

Epoch Times is een onafhankelijke nieuwsorganisatie die niet beïnvloed wordt door een regering, bedrijf of politieke partij. Vanaf de oprichting is Epoch Times geconfronteerd met pogingen om de waarheid te onderdrukken – vooral door de Chinese Communistische Partij. Maar we zullen niet buigen. De Nederlandstalige editie van Epoch Times biedt op dit moment geen betalende abonnementen aan en aanvaardt op dit moment geen donaties. U kan echter wel bijdragen aan de verdere groei van onze publicatie door onze artikelen te liken en te her-posten op sociale media en door uw familie, vrienden en collega’s over Epoch Times te vertellen. Deze dingen zijn echt waardevol voor ons.