Tuesday, 05 Mar 2024
(Shutterstock/Design_Cells)

Waarom je stemming je immuunsysteem kan versterken of verzwakken

Gedachten en gevoelens kunnen het welzijn bevorderen of de gezondheid ondermijnen.

We denken tegenwoordig vaak passief over geneeskunde. Je krijgt de behandeling – pillen, injecties, procedures – en je knapt ervan op. Er is geen persoonlijke investering nodig. Net als bij een autowasstraat, kom je gewoon opdagen en rijd je over de lopende band, om er glanzend en schoon uit te komen.

Uit steeds meer onderzoek blijkt echter dat je geest een diepgaande maar over het hoofd geziene rol speelt – dat gedachten en gevoelens je welzijn kunnen bevorderen of je gezondheid kunnen ondermijnen, zelfs met de beste behandelingen die de moderne geneeskunde te bieden heeft.

Zelfs af en toe positief zijn verhoogt de immuniteit

Je stemming kan invloed hebben op hoe vaak je ziek wordt, of hoe goed behandelingen werken als je toch ziek wordt.

Nu het griepseizoen eraan komt, overwegen velen om een griepprik te halen. Maar een prik alleen beschermt je misschien niet volledig tegen de griep. Volgens een recent onderzoek dat is gepubliceerd in Clinical Infectious Diseases zijn griepprikken slechts voor 48 procent effectief. Hoe zit het dan met de resterende 52 procent?

Naast medische behandelingen zijn er veel factoren die bijdragen aan immuniteit, zoals leeftijd, genetica, slaap, voeding, beweging, sociale interactie en stemming. Deze laatste factor wordt ondergewaardeerd als we ons door veeleisende dagen heen worstelen.

Onderzoeken tonen echter aan dat fronsen het immuunsysteem belemmert terwijl glimlachen het immuunsysteem een boost geeft, wat invloed heeft op zowel de natuurlijke weerstand als de kans dat een griepprik helpt. Deze geest-lichaam dynamiek is nog urgenter geworden gezien de stijgende depressiecijfers in de VS.

Volgens de American Psychological Association zijn er veel voordelen van een positieve gemoedstoestand, net als een injectie op zich.

Onderzoek toont aan dat mensen die gelukkig zijn vaak van deze voordelen genieten:

  • Sterkere immuunrespons
  • Minder ziekte
  • Verminderde pijn
  • Betere prognoses
  • Lagere sterftecijfers

Nu denk je misschien: “Maar ik voel me de laatste tijd niet zo positief.” Het goede nieuws? Het is nooit te laat om je kijk op de dingen te veranderen en dus ook je gezondheidsvooruitzichten.

Zelfs korte stoten in geluk – bijvoorbeeld door het kijken naar een komedie, positief dagboeken of een yogasessie – dragen bij aan het stimuleren van gezondheidsmarkers. Deze omvatten een betere parasympathische activiteit van het centrale zenuwstelsel (“rust en vertering, versus “vechten of vluchten”), lagere cortisolniveaus (het “stresshormoon”), een groter aantal natural killer (immuuncellen), minder ontstekingen en minder slijm, om er maar een paar te noemen.

Hoe een vrolijke stemming immuniteitsbedreigingen onderdrukt

Stemmingen beïnvloeden de immuunrespons aan de oppervlakte – door leefgewoonten – maar ook door een aantal belangrijke biochemische reacties “aan” of “uit” te zetten, zo blijkt uit onderzoek.

Elke keer dat je lacht, zijn je hersenen aan het werk, niet alleen om je geluk uit te drukken, maar ook om je welzijn te bevorderen. Het activeert wat bekend staat als het endogene opioïde systeem – het intrinsieke mechanisme van ons lichaam voor het creëren en reguleren van gevoelens van plezier en pijnverlichting. In tegenstelling tot synthetische opioïden, die verslavend en gevaarlijk kunnen zijn, bevorderen deze natuurlijke verbindingen de gezondheid.

Het cultiveren van positieve stemmingen helpt het lichaam om terug te keren naar een regeneratieve staat die corrosieve stressreacties tegengaat. Neurotransmitters die een goed gevoel geven, zoals dopamine en serotonine, zorgen voor ontspanning door de nervus vagus aan te spreken, een onderdeel van het parasympathische zenuwstelsel. Ontspanning stelt het lichaam in staat zichzelf te herstellen, terwijl chronische “vecht-of-vlucht”-stimulatie slijtage veroorzaakt. Belangrijk is dat ontspanning ook goed is voor de cardiovasculaire gezondheid, die de meeste ziekten raakt.

De vijand van je vijand (stress) is ook je vriend. Je goed voelen remt stressgerelateerde hormonen zoals cortisol en catecholaminen. Bij een hoge belasting verhogen deze stoffen ontstekingen en remmen ze de aanmaak van immuuncellen en antilichamen.

5 manieren om positiviteit te gebruiken om immuniteit te versterken

Je zou een pak medicijnen kunnen slikken om infecties te bestrijden, maar een positief humeur kan de meest natuurlijke startplaats zijn, met weinig nadelen!

Hier zijn een paar manieren om je immuunsysteem te stimuleren met een goed humeur:

Maak tijd voor komedie

Het gezegde luidt “lachen is het beste medicijn”. Tijd besteden aan komedie en humor kan je verrassen door een moeilijke dag om te keren en tegelijkertijd je immuniteit te versterken.

Als je je down voelt, kan het moeilijk zijn om er weer bovenop te komen omdat het onlogisch voelt. Stand-up specials, grappige films of het leren van moppen zorgen voor absurdistisch plezier. Zoek naar de grappige kant van dingen (zelfs zeer frustrerende situaties kunnen hilarisch zijn als je ze vanuit de juiste hoek bekijkt).

Pauzeer om van vreugde te genieten

De tijd nemen om positieve momenten bewust te waarderen heeft het voordeel dat hun waarde toeneemt. Door te genieten kunnen mensen positieve emoties versterken en de emotionele voordelen van positieve ervaringen verlengen.

Van het genieten van de smaak van een favoriete maaltijd tot het waarderen van een prachtige zonsondergang, genieten biedt een eenvoudig maar krachtig hulpmiddel voor het cultiveren van een positievere en veerkrachtigere ingesteldheid.

Aanwezig zijn door mindfulness

Mindfulness is een aanvulling op genieten en traint niet-oordelende aandacht op het huidige moment in plaats van verstrikt te raken in spijt, zorgen of andere negatieve gedachtengangen.

Mindfulness stimuleert een niet-reactieve en accepterende houding ten opzichte van gedachten en gevoelens, wat een evenwichtiger perspectief bevordert. Het beoefenen van mindfulness, zoals meditatie of yoga, wordt in verband gebracht met minder symptomen van angst en depressie, meer gevoelens van kalmte, helderheid en tevredenheid, en een verbeterde immuniteit.

Probeer een dagboek bij te houden

Een gevoel van integriteit is belangrijk voor ons mensen. Een dagboek bijhouden brengt helderheid door gedachten op papier te zetten.

Niet alleen is het bijhouden van een dagboek over dankbaarheid een geweldige manier om het bewustzijn van het positieve te stimuleren, maar we kunnen ons ook richten op wat we goed doen in het leven. Door na te denken over hoe we onze waarden naleven, vergroten we onze vastberadenheid om meer te doen. Het gevoel van zelf-congruentie dat we kunnen krijgen door dagboeken te schrijven blijkt goed te zijn voor de gezondheid. Het afstemmen van gedrag op persoonlijke doelen heeft belangrijke fysiologische gevolgen, vooral voor de werking van het immuunsysteem.

Gewetensvol zijn

Tientallen jaren van onderzoek hebben aangetoond dat het verlagen van al te negatieve stemmingen het meest effectief is in combinatie met het cultiveren van nauwgezetheid – de neiging tot ijver, organisatie en detailgerichtheid. In feite kunnen velen van ons negatieve stressreacties verwarren met “dingen serieus nemen”, terwijl het in feite een stomme vergelijking kan zijn met gewoon dingen gedaan krijgen.

Verschillende hulpmiddelen kunnen helpen om een gewetensvol leven aan te moedigen. Ten eerste loont het om de tijd te nemen om onze activiteiten te plannen en na te denken over hoe goed we onze doelen hebben bereikt. Hulpmiddelen zoals checklists, post-its of tijdregistratie apps zoals Toggl kunnen ons helpen om meer georganiseerd te raken. Vooruit plannen door tijd te blokkeren – door een app als Google Calendar of een planner te gebruiken om in kaart te brengen hoe we de komende uren of dagen zullen doorbrengen – helpt ook om ons beter bewust te worden van de tijd. Je zou zelfs elke week tijd kunnen inplannen om na te denken en je volgende planning te maken!

Soms wordt het leven rommelig. Als dat gebeurt, kun je gebruik maken van wat de klinische psychologie “coping cards” noemt, die als-dan verklaringen bevatten (“Als X gebeurt, dan zal ik Y doen”). Op deze manier plannen we van tevoren hoe we het beste kunnen omgaan met uitdagingen als je op het moment zelf niet zo tactvol bent.

In de ingewikkelde dans tussen lichaam en geest is positiviteit een stap die we allemaal onder de knie kunnen krijgen. Dus kom in beweging en zie hoe je gezondheid je volgt.

Gepubliceerd door The Epoch Times (4 januari 2024): Why Your Mood Can Boost or Weaken Your Immune System

Hoe u ons kunt helpen om u op de hoogte te blijven houden

Epoch Times is een onafhankelijke nieuwsorganisatie die niet beïnvloed wordt door een regering, bedrijf of politieke partij. Vanaf de oprichting is Epoch Times geconfronteerd met pogingen om de waarheid te onderdrukken – vooral door de Chinese Communistische Partij. Maar we zullen niet buigen. De Nederlandstalige editie van Epoch Times biedt op dit moment geen betalende abonnementen aan en aanvaardt op dit moment geen donaties. U kan echter wel bijdragen aan de verdere groei van onze publicatie door onze artikelen te liken en te her-posten op sociale media en door uw familie, vrienden en collega’s over Epoch Times te vertellen. Deze dingen zijn echt waardevol voor ons.