Wednesday, 17 Apr 2024
(Illustratie door The Epoch Times, Samira Bouaou/The Epoch Times)

Na jarenlang de CCP te hebben gepaaid, bereidt The New York Times nu een aanval voor op Shen Yun

Met een lange staat van dienst in het bagatelliseren of negeren van ernstige mensenrechtenschendingen in China, richt The New York Times zich nu op Chinese dissidenten in de Verenigde Staten.

NEW YORK – The New York Times bereidt al bijna zes maanden een artikel voor tegen Shen Yun Performing Arts, zo heeft The Epoch Times vernomen.

Communicatie verkregen door The Epoch Times suggereert dat het artikel, dat nog gepubliceerd moet worden, de Chinese Communistische Partij (CCP) in de kaart zal spelen in haar transnationale onderdrukkingscampagne tegen dit dans- en muziekgezelschap.

Het in New York gevestigde Shen Yun heeft zichzelf de missie opgelegd om de traditionele Chinese cultuur te doen herleven. Met als slogan “Het China van voor het Communisme”, is Shen Yun al bijna twee decennia een grote doorn in het oog van Peking.

In haar campagne heeft de CCP een overvloed aan tactieken gebruikt om Shen Yun te dwarsbomen – dat elk jaar optreedt voor meer dan een miljoen mensen wereldwijd – inclusief pogingen om theaters onder druk te zetten om optredens te annuleren, het vervolgen van familieleden van artiesten in China en het kapen van het Amerikaanse rechtssysteem voor haar doeleinden.

De FBI arresteerde afgelopen mei twee vermoedelijke Chinese agenten die hadden geprobeerd een FBI agent die zich voordeed als een IRS ambtenaar om te kopen met tienduizenden dollars in een poging om de non-profit status van Shen Yun in te laten trekken.

Het Ministerie van Justitie gaf aan dat de twee vermeende CCP-agenten ook hadden geprobeerd om een milieurechtszaak tegen de trainingsfaciliteiten en scholen van het gezelschap te gebruiken om hun groei “af te remmen”.

Maar de volgende aanval tegen Shen Yun lijkt echter te komen van de grootste krant van de Verenigde Staten, The New York Times.

Twee verslaggevers, Michael Rothfeld en Nicole Hong – van wie de laatste begon te werken aan het Shen Yun verhaal nadat ze zes maanden bij de China desk van The New York Times had gewerkt – hebben specifiek toenadering gezocht tot voormalige artiesten die het gezelschap al dan niet met wrok zouden hebben verlaten, blijkt uit rapporten die The Epoch Times heeft verkregen.

Veel van de artiesten van Shen Yun zijn beoefenaars van Falun Gong, een meditatiepraktijk waarvan de beoefenaars brutaal worden vervolgd door de CCP, waardoor het gezelschap een belangrijk doelwit is van het regime en zijn aanhangers. Sommige van Shen Yun’s dansstukken bevatten verhalen over deze vervolging.

“We weten dat deze reporters zich voor interviews richten op een kleine groep die misschien iets slechts te zeggen heeft over Shen Yun, en ze lijken de overweldigende meerderheid [van artiesten] te negeren die hun tijd bij Shen Yun positief en [als] zeer lonend hebben ervaren,” vertelde Ying Chen, een vice-president van Shen Yun, aan The Epoch Times.

“Flowing Sleeves”, uit het 2009 Shen Yun Performing Arts programma. (2009 Shen Yun Performing Arts)

“We weten ook dat sommige van deze geïnterviewden vrij naar China zijn gereisd, wat een enorme alarmbel doet rinkelen omdat normaal gesproken iedereen die voor Shen Yun werkt of waarvan bekend is dat ze Falun Gong beoefenen in groot gevaar zou zijn als ze teruggaan naar China – maar deze mensen doen dit vrij en herhaaldelijk. We hebben ook verslagen van communicatie die aantonen dat sommige van deze geïnterviewden erg blij waren met hun ervaring bij Shen Yun, maar nu het tegenovergestelde zeggen tegen The New York Times.

“Dit alles geeft aan dat The New York Times er op gefocust is om ons aan te vallen en een verhaal opbouwt rond zeer twijfelachtige interviews.”

Uit op laster

Interne CCP documenten laten zien dat de partij de Shen Yun campus in de staat New York, genaamd Dragon Springs, beschouwt als het “hoofdkwartier” voor activiteiten van Falun Gong beoefenaars om de vervolging tegen te gaan.

“Val de overzeese hoofdkwartieren en bases van Falun Gong systematisch en strategisch aan”, staat te lezen in een document met richtlijnen van de CCP dat in handen is gekomen van The Epoch Times.

Een ander document gaf ambtenaren de opdracht om specifieke industrieën te gebruiken voor de transnationale repressie tegen Falun Gong, en riep op tot het mobiliseren van “China-vriendelijke individuen zoals deskundigen, geleerden, journalisten … die meer invloed hebben in de VS en andere Westerse landen om voor ons te spreken, en ernaar te streven dat meer buitenlandse media meer rapporten publiceren die gunstig voor ons zijn”.

The New York Times lijkt nu precies dat te doen, aldus Larry Liu, adjunct-directeur van het Falun Dafa Information Center (FDIC), een non-profit organisatie die zich bezighoudt met het monitoren van de vervolging van Falun Gong.

The New York Times publiceerde in zijn editie van 25 november 2018 een bijlage met de naam “China Rules”. Deze bijlage bevatte gigantische Chinese karakters op een rode achtergrond en een schitterend rapport voor de CCP, terwijl tegelijkertijd de Verenigde Staten werden afgezwakt. (Samira Bouaou/De Epoch Times)

“Dit artikel is waarschijnlijk als een droom voor de CCP die uitkomt,” zei Dhr. Liu.

Niet lang nadat mevrouw Hong vorig jaar terugkeerde naar New York na een periode gewerkt te hebben voor het China team van The New York Times in Seoul, begonnen enkele voormalige Shen Yun dansers e-mails te ontvangen van haar en meneer Rothfeld. De vragen die ze ontvingen waren soms verontrustend specifiek en gaven de artiesten de indruk dat de reporters probeerden informatie uit te spitten die tegen Shen Yun gebruikt kon worden, zei meneer Liu.

Eén voormalige danser werd slechts naar één specifiek incident gevraagd, namelijk een knieblessure die ze ooit had opgelopen.

Volgens Liu lijken de reporters te proberen een verhaal te creëren dat suggereert dat de dansers niet voldoende medische zorg krijgen, een leugenachtig verhaal dat door de CCP wordt gepusht om Falun Gong zwart te maken.

The Epoch Times sprak met tientallen Shen Yun artiesten en hun familieleden, evenals met studenten en leraren van twee scholen die verbonden zijn aan Shen Yun. Ze beschreven de omgeving als veeleisend maar met een gezonde cultuur en een ondersteunende gemeenschap. Het suggereren van het ontbreken van medische zorg of behandeling riep heftige reacties op.

“Het is absolute onzin,” zei Kay Rubacek, wiens zoon en dochter optreden met Shen Yun. Mevrouw Rubacek is een filmmaker wiens portfolio bekroonde documentaires bevat en het programma “Life & Times” op NTD, een zusterbedrijf van The Epoch Times.

“Iedereen die naar de show gaat kijken, en Shen Yun bezig ziet, zal merken dat deze dansers ervan houden. Ze houden echt van wat ze doen.”

Haar kinderen gingen naar de kunstschool Fei Tian Academy of the Arts, toen ze 13 en 14 waren. Mevrouw Rubacek zei dat ze, voordat ze haar kinderen naar de school stuurde, heel goed bekend wilde raken met de campus en de docenten.

“Ik ben heel voorzichtig met waar ik mijn kinderen naartoe stuur. Ik ben erg beschermend over ze,” zei ze. “Dus om ze met een gerust hart naar een kostschool te sturen, moet ik alles controleren, en ik heb alles gecontroleerd.”

Het danstraject op de school geeft studenten de mogelijkheid om auditie te doen voor Shen Yun terwijl ze trainen aan het Fei Tian College op dezelfde campus, en dat is wat haar kinderen deden – met groot succes, merkte ze op.

Ze herinnerde zich dat kort nadat ze naar de school was gegaan, haar zoon zijn teen stootte tijdens dansles. Hij werd meegenomen voor een röntgenfoto, waarop een haarscheurtje te zien was. Zijn danslerares stond erop dat hij niet meer mee mocht doen totdat de breuk volledig genezen was.

Hij nam de onderbreking als een kans om te focussen op stretchen en werd een van de meest flexibele dansers in de groep, zei ze.

“Het niveau van positiviteit dat ik van hen zie afstralen en hun vermogen om uitdagingen aan te gaan is behoorlijk opmerkelijk en iets waarvan ik zou willen dat ik het als kind had,” zei mevrouw Rubacek.

Ze was geschokt toen ze hoorde dat The New York Times probeerde haar kinderen zwart te maken door hen te beschuldigen deel uit te maken van een afschuwelijke organisatie.

Shen Yun dansers repeteren een klassieke Chinese dansroutine op hun locatie in Orange County, N.Y. (Met dank aan Shen Yun)

‘Echt gevaar’

“De valse verhalen die The [New York] Times lijkt na te streven zijn een grote zorg voor ons omdat het echt gevaar kan creëren,” zei George Xu, vicevoorzitter van Dragon Springs.

Enkele maanden geleden, zei hij, werden lokale en federale autoriteiten gemobiliseerd na een geloofwaardige dreiging van een Chinese man die op sociale media postte dat hij deel wilde uitmaken van een “doodseskader”. De man postte ook een video waarop hij zelf een AR-15 geweermagazijn aan ‘t laden was.

De man “verspreidt dezelfde valse verhalen en sprak met een aantal van dezelfde personen die The [New York] Times interviewt,” zei Xu.

“Op een gegeven moment werd deze man in de omgeving van onze campus gesignaleerd. … De staatspolitie patrouilleerde vervolgens bij onze ingangen en iedereen was zeer alert. Dit is zeer ernstig.”

The Epoch Times kreeg een kopie van een FBI veiligheidsbulletin van september waarin stond dat de man, die “bedreigingen heeft geuit aan de Dragon Springs campus”, in de buurt van de campus was gezien en “mogelijk gewapend en gevaarlijk” was.

Bij het uitvoeren van een huiszoekingsbevel vond de politie een handwapen, een AR-15 geweer, meer dan 600 patronen en 14 magazijnen voor de wapens, waarvan ongeveer de helft geladen waren, aldus een politierapport dat The Epoch Times in handen kreeg, met de aantekening dat de magazijnen de limiet van 10 patronen overschreden die geldt in de staat waar de man woont.

Streven naar de top

Shen Yun is er trots op het meest vooraanstaande Chinese klassieke dansgezelschap ter wereld te zijn, gegroeid van één groep in 2007 naar acht volwaardige groepen, elk met een eigen orkest, die elk jaar de wereld rondreizen en voor meer dan een miljoen mensen optreden. De Epoch Times is al lange tijd mediasponsor van Shen Yun.

Zoals bij elke artistieke onderneming van hoog niveau, vereist klassieke Chinese dans een enorme inspanning, aldus meerdere dansers en leraren.

Alison Chen op de campus van het Fei Tian College in Middletown, N.Y., op 19 september 2023. (Samira Bouaou/De Epoch Times)

“Om een artiest van zo’n hoog kaliber te worden, vergt het zeker veel lef en veel doorzettingsvermogen, en je moet veel tijd en energie opofferen,” zei Alison Chen, die in 2015 met pensioen ging bij Shen Yun om danslerares te worden en later medevoorzitter van de dansafdeling op de campus van het Fei Tian College in Middletown, New York.

Ze was nog in haar tienerjaren toen ze begon te trainen bij Shen Yun in 2007, kort na de oprichting. Dankzij haar aanleg en eerdere danservaring werd ze vrij snel uitgenodigd om deel te nemen aan het rondreizende gezelschap als onderdeel van haar practicum op school. In de loop der jaren heeft het gezelschap de lat steeds hoger gelegd. Fei Tian-studenten mogen nog steeds auditie doen voor tournees als onderdeel van hun cursus, maar hun dansvaardigheden moeten uitzonderlijk zijn om de selectie te kunnen doorstaan, zegt ze.

Vergeleken met ballet is klassieke Chinese danstraining meer afgestemd op de natuurlijke dispositie van het menselijk lichaam, wat leidt tot minder extreme belasting, zei Jimmy Cha, die een professionele balletdanser was voordat hij in 2008 bij Shen Yun kwam.

Balletdansers gaan meestal met pensioen als ze 30 zijn en blijven vaak achter met chronische pijn en andere kwalen. Gemiddeld lopen jongere amateurdansers één blessure op en oudere professionele dansers 1,2 blessures voor elke 1.000 dansuren, volgens een onderzoek over dit onderwerp uit 2015.

Volgens deze schattingen zou een professioneel dansgezelschap zo groot als Shen Yun theoretisch honderden blessures per jaar hebben.

De dansers en docenten met wie The Epoch Times sprak hadden dergelijke statistieken niet bij de hand, maar ze waren het er allemaal over eens dat het aantal blessures dat ze bij Shen Yun zagen een fractie van dat aantal was.

Shen Yun artiesten verzamelen zich op het podium tijdens een ‘curtain call’ in het Paramount Theatre in Cedar Rapids, Iowa, op 24 oktober 2021. (Hu Chen/De Epoch Times)

Cha schrijft het lage blessurepercentage deels toe aan de strenge trainingsnormen en de nadruk op de juiste techniek. Het is niet zozeer de danspas zelf die tot blessures leidt, maar vaak de onjuiste techniek van de danser die na verloop van tijd tot overbelasting of blessures leidt, legde hij uit.

“Door iedereen in topvorm te houden en hun techniek voortdurend te controleren, kunnen veel problemen worden voorkomen,” zei hij.

Cha is al in de 40 en heeft zijn deel aan dansblessures gehad. De laatste, een gescheurde gewrichtsband in zijn knie in 2020, dreigde zijn carrière te beëindigen. Hij vloog naar Zuid-Korea om een kniechirurg van wereldklasse te raadplegen, zei hij, en na een uitgebreide revalidatie kon hij terugkeren op het podium.

Als een fysiek probleem iemand ervan weerhoudt om door te gaan als artiest, biedt Shen Yun hem of haar vaak de kans om bij het gezelschap te blijven in een andere rol, zoals productie, zei Cha.

Maar in de meeste gevallen zijn het niet de fysieke inspanningen die degenen die ervoor kiezen om te stoppen onoverkomelijk vinden. Het is eerder de mentale en zelfs spirituele uitdaging.

In het algemeen is de wereld van uitmuntende podiumkunsten berucht om interne politiek en intense competitie, met botsende ego’s en volleerde artiesten die zich gekleineerd voelen als ze gepasseerd worden voor hoofdrollen, erkennen meerdere dansers.

Ze merkten een heel andere sfeer op bij Shen Yun.

Om de authentieke Chinese cultuur uit te beelden, moeten de artiesten het bestuderen en het zelf belichamen, en zich houden aan traditionele waarden en moraliteit. Het belangrijkste is dat ze hun ego’s buiten de deur moeten laten, zeiden ze.

Cha, die is opgegroeid in de strikt hiërarchische maatschappij van Zuid-Korea, merkte op dat hij zich moest aanpassen om advies aan te nemen van jongere dansers of zelfs leraren.

Jimmy Cha oefent in een dansstudio op de campus van het Fei Tian College in Middletown, N.Y., op 4 december 2023. (Samira Bouaou/De Epoch Times)

Mevrouw Chen zei: “De leraren zeiden tegen ons: ‘Hoeveel je ook geleerd hebt en hoeveel je ook denkt te weten, we moeten allemaal bij nul beginnen.'”

Het aannemen van een nederigere houding ten opzichte van dans was een proces, zei ze.

Ze herinnerde zich hoe haar ego opzwol nadat ze won in de junior divisie van een klassieke Chinese danswedstrijd.

“Ik dacht dat het een middel voor mij was om beroemd te worden,” zei ze.

Het was een cruciaal moment in haar ontluikende carrière, een moment waarop ze, achteraf gezien, besefte dat haar karakter op de proef werd gesteld.

“Als niemand me echt had begeleid om hier op een gezonde manier over na te denken, had ik dat heel gemakkelijk nog steeds kunnen volhouden,” zei ze.

Dankzij de positieve invloed van haar leraren en klasgenoten was ze in staat om het probleem te herkennen, zei ze.

“Xue wu zhi jing” – leren is grenzeloos – is een Chinees gezegde dat ze altijd in zichzelf opzegt.

“Hoe arroganter je bent, hoe minder je zult kunnen groeien,” zei ze. “Hoe geweldig je ook denkt te zijn, er is altijd iemand die je iets nieuws kan leren.”

Maar de wijsheid kennen en het in praktijk brengen zijn twee verschillende dingen, merkte ze op.

Het jaar daarop, toen ze tweede werd in de competitie, voelde ze zich ongemakkelijk in haar hart.

“Hoezeer ik het ook ontkende, ik gaf er min of meer nog steeds om,” zei ze.

De dingen verergerden. In tegenstelling tot haar “vrolijke” zelf, werd ze verlegen en nerveus op het podium.

“Hoe meer ik me zorgen maakte over hoe ik eruit zag in het openbaar, hoe meer gestrest ik me voelde als ik optrad en soms had dat invloed op de kwaliteit van mijn optreden op het podium,” zei ze.

Alison Chen geeft les aan studenten in een dansstudio op de campus van het Fei Tian College in Middletown, N.Y., op 19 september 2023. (Samira Bouaou/De Epoch Times)

Op een gegeven moment stond ze op een tweesprong: óf ze liet haar ijdelheid varen, óf ze sloeg een weg in van wrok, afgunst en met de vinger wijzen. Na veel zelfreflectie koos ze voor het eerste.

“Ik realiseerde me … dat ik eerst echt een stap terug moest doen en intern aan mezelf moest werken voordat ik verder kon gaan,” zei ze.

Ze vond de keuze erg bevrijdend.

“Het leerde me om dankbaarder te zijn,” zei ze.

Maar niet iedereen kan die stap zetten. Degenen die dat niet kunnen, zullen uiteindelijk waarschijnlijk vertrekken, zeiden verschillende medewerkers.

Zo zijn er in de loop der jaren een aantal minder aangename scheidingen geweest, meestal omdat een lid de regels van het gezelschap overtrad, het artistiek niet kon bolwerken of speciale erkenning of behandeling eiste, zeiden ze.

“Helaas weten we dat dit precies de individuen zijn waar The [New York] Times zich nu op richt,” zei Shen Yun Vice President mevrouw Chen.

Verdachte activiteit

De inspanningen van The New York Times werden alarmerend voor Liu toen hij hoorde dat Hong en Rothfeld aan het praten waren met Alex Scilla, een man met langdurige zakelijke belangen in China die samen met een lokale activiste Grace Woodard een uitgebreide campagne voert tegen Dragon Springs.

Zoals een eerder onderzoek van The Epoch Times aan het licht bracht, hebben Scilla en Woodard de campus van Dragon Springs in Orange County, New York, in de gaten gehouden en geprobeerd de ontwikkeling ervan te belemmeren en negatieve media-aandacht op te wekken door middel van een reeks ongegronde milieuzaken.

Nadat twee eerdere aanklachten waren verworpen, diende Scilla een nieuwe in, die opnieuw ongefundeerd is, aldus vertegenwoordigers van Dragon Springs, die The Epoch Times door het bewijs heen loodsten.

Boven: Alex Scilla spreekt tijdens een openbare hoorzitting over de voorgestelde ontwikkeling van New Century in het Town of Deerpark Senior Center in Huguenot, N.Y., op 26 april 2023. Onder: Grace Woodard woont ook de openbare hoorzitting bij. (Samira Bouaou/De Epoch Times)

De twee vermoedelijke Chinese agenten die afgelopen mei door de FBI werden gearresteerd, John Chen en Lin Feng, waren begin 2023 voornamelijk betrokken bij een plan om een IRS-agent om te kopen om een neponderzoek te starten om de non-profit status van een entiteit die door Falun Gong beoefenaars wordt geleid in te trekken, volgens de aanklacht.

Voorafgaand aan de IRS regeling, voerden ze ook activiteiten uit die griezelig veel lijken op de inspanningen van Scilla, blijkt uit rechtbankdocumenten.

Lin, een voormalig Chinees atleet, werd verschillende keren ondervraagd door de FBI en “gaf toe dat zowel hij als Chen naar New York reisden om Falun Gong-beoefenaars die wonen in Orange County, New York, in de gaten te houden en om informatie te verzamelen die de basis zou vormen voor een mogelijke milieurechtszaak die bedoeld was om de groei van de Falun Gong-gemeenschap in Orange County, New York, tegen te gaan”, zeiden federale aanklagers vorig jaar in een aanklacht, met het argument dat beide mannen in hechtenis moesten blijven om te voorkomen dat ze zouden onderduiken in China.

De handlangers van Chen opereerden blijkbaar vanuit Tianjin, de thuisbasis van het 610 Bureau, een extralegaal politieagentschap dat in 1999 door de CCP werd opgericht om Falun Gong uit te roeien. Doordat hij zich richtte op Chinese dissidenten in de Verenigde Staten, kreeg hij steeds meer aanzien binnen de CCP, en hij ging tot drie keer toe op audiëntie bij Xi Jinping, de hoogste leider van de CCP, volgens de rechtbankdocumenten.

Chen Jun, ook bekend als John Chen, woont in oktober 2016 een pro-Peking evenement bij dat hij organiseerde in het San Gabriel Mission Playhouse in Californië. (Liu Fei/De Epoch Times)

“Ze zijn als bloedbroeders”, zei Chen over zijn kameraden binnen de CCP in een gesprek met een undercover FBI-agent.

“We zijn deze strijd tegen [de oprichter van de Falun Gong] twintig, dertig jaar geleden begonnen. Ze zijn altijd met ons.”

De verwijzing naar “de stichter van de Falun Gong,” evenals het feit dat Chen en Lin hun omkoopregeling richtten op het Orange County IRS kantoor, lieten er geen twijfel over bestaan dat Shen Yun het doelwit was, zei Liu.

Scilla heeft zijn eigen banden met Tianjin. Gebaseerd op informatie die door The Epoch Times is onderzocht, woonde hij jarenlang in de noordelijke Chinese metropool, en zijn enige potentiële bron van inkomsten lijkt een adviesbureau te zijn dat hij in 2019 met zijn Chinese vrouw in Tianjin oprichtte, kort nadat hij naar de Verenigde Staten verhuisde en zijn campagne tegen Dragon Springs lanceerde. De heer Scilla reageerde eerder niet op vragen van The Epoch Times.

FBI-agenten lopen langs het hoofdkantoor van de FBI in Washington op 15 februari 2024. (Madalina Vasiliu/De Epoch Times)

Chen beweerde ook een bedrijf te hebben in Tianjin en gaf aan de undercover FBI-agent aan dat hij misschien naar China wilde reizen om daar betaald te worden, “verklarend dat zijn toegang tot faciliteiten in [China] groter was dan waar hij in de Verenigde Staten toegang toe had”, aldus de aanklagers.

Chen en Lin worden nu beschuldigd van het optreden als niet-geregistreerde Chinese agenten, omkoping en meerdere samenzweringen, met inbegrip van het witwassen van geld.

Een geschiedenis van het volgen van de partijlijn

In 2001 leidde de toenmalige uitgever van The New York Times, Arthur Sulzberger Jr., een delegatie van schrijvers en redacteuren van de krant naar Peking, waar ze onderhandelden met de CCP over het deblokkeren van de website van de krant in China. Een paar dagen nadat de krant een vleiend interview met de toenmalige leider van de CCP, Jiang Zemin, had gepubliceerd, werd de website gedeblokkeerd.

In 1999 lanceerde Jiang persoonlijk de campagne om Falun Gong “uit te roeien”, tegen de wens van andere topambtenaren van de CCP in.

Arthur Sulzberger Jr., toenmalig uitgever van The New York Times. (Yasuyoshi Chiba/AFP via Getty Images)

Terwijl de vervolging van Falun Gong steeds heviger werd, publiceerden zowel The Washington Post als The Wall Street Journal harde verslagen over de wreedheden van het regime en brachten ze de propaganda van de partij om Falun Gong te demoniseren aan het licht.

The New York Times deed het tegenovergestelde en besteedde veel aandacht aan de propaganda van het regime.

In één geval ging de krant zelfs zover dat ze beweerde dat Falun Gong beoefenaars ‘profiteerden’ van de pogingen van de CCP om hen te hersenspoelen en te dwingen hun geloof af te zweren.

Een Falun Gong beoefenaar die “nog steeds in het gevangenkamp zat” werd geciteerd toen hij zei dat “het heropvoedingscentrum comfortabeler is dan mijn huis” en dat “de politie in het centrum erg beleefd en vriendelijk is”, aldus een artikel.

Volgens een rapport van het FDIC, dat The Epoch Times in handen heeft gekregen, bevatte bijna tweederde van de artikelen die in The New York Times verschenen over Falun Gong gedurende de afgelopen 25 jaar onwaarheden en onjuiste voorstellingen van zaken, meestal overgenomen uit de propagandacampagne van de CCP.

In tientallen artikelen werd Falun Gong bestempeld als een “cult”, “sekte”, “kwaadaardige cultus” of “kwaadaardige sekte”.

Politieagenten pakken Falun Gong beoefenaars aan en arresteren ze op het Plein van de Hemelse Vrede op 14 februari 2002. (Frederic Brown/AFP via Getty Images)

In sommige gevallen erkende de krant dat de labels afkomstig waren van de CCP, maar in andere gevallen werden ze door de krant zelf toegekend.

Verschillende experts in Chinese religie, mensenrechtenonderzoekers en zelfs journalisten die zich in Falun Gong hebben verdiept, kwamen tot de conclusie dat dergelijke labels ongegrond zijn.

Ian Johnson, die in 2000 een baanbrekende serie rapporten over Falun Gong schreef voor The Wall Street Journal, merkte op dat de praktijk “niet voldoet aan de gangbare definities van een sekte”.

“De leden trouwen buiten de groep, hebben vrienden buiten de groep, hebben een normale baan, leven niet geïsoleerd van de samenleving, geloven niet dat het einde van de wereld nabij is en geven geen grote sommen geld aan de organisatie. Het belangrijkste is dat zelfmoord niet wordt geaccepteerd, evenmin als fysiek geweld,” schreef hij.

“[Falun Gong] is in de kern een apolitieke, naar binnen gerichte discipline, die erop gericht is zichzelf spiritueel te verfijnen en de gezondheid te verbeteren.”

Slechts in een handvol artikelen is The New York Times erin geslaagd om de meest fundamentele uitleg van de overtuigingen van Falun Gong op te nemen –  namelijk de kernprincipes van waarachtigheid, mededogen en verdraagzaamheid.

Naarmate er meer bewijs kwam van de wreedheden tegen Falun Gong, negeerde de krant dit eenvoudigweg, volgens het FDIC.

In 2016 had een verslaggever van The New York Times, Didi Kirsten Tatlow, een ontmoeting met verschillende Chinese transplantatieartsen en vanuit hun gesprekken kon ze opmaken dat gewetensgevangenen in China werden gebruikt als bron van organen voor transplantaties. In diezelfde periode hadden enkele mensenrechtenadvocaten en -onderzoekers al substantieel bewijs verzameld dat erop wees dat de CCP inderdaad gewetensgevangenen vermoordde om haar bloeiende transplantatie-industrie van organen te voorzien, en dat Falun Gong het primaire doelwit was.

Tatlow was bereid het onderzoek voort te zetten, maar zei dat ze werd tegengehouden door haar redacteuren.

“Ik had de indruk dat The New York Times, mijn toenmalige werkgever, niet blij was dat ik deze verhalen [over misbruiken bij orgaantransplantaties] najaagde en nadat ze mijn inspanningen aanvankelijk tolereerde, maakte ze het me onmogelijk om door te gaan,” zei ze in een getuigenis in 2019 voor het China Tribunaal, een onafhankelijk panel van experts dat het bewijs van gedwongen orgaanoogst onderzocht.

Raadsman van het China Tribunaal, Hamid Sabi (L), en voorzitter van het China Tribunaal, Sir Geoffrey Nice QC, op de eerste dag van de openbare hoorzittingen in Londen op 8 dec 2018. (Justin Palmer)

Na het horen van meer dan 50 getuigen, waaronder journalisten, onderzoekers, artsen en voormalige Chinese gedetineerden, concludeerde het tribunaal in juni 2019 dat “gedwongen orgaanoogst jarenlang in heel China op grote schaal had plaatsgevonden en dat Falun Gong beoefenaars een – en waarschijnlijk de belangrijkste – bron voor transplantatieorganen waren”.

Het eindrapport van het tribunaal verspreidde zich via de media en leidde tot verslagen in The Guardian, Reuters, Sky News, de New York Post en tientallen andere media.

“The New York Times zweeg echter,” merkte het FDIC op.

In de afgelopen jaren werd de berichtgeving van de krant over Falun Gong “openlijk vijandig”, aldus het FDIC.

In 2020 beweerde de krant, inspelend op de anti-racisme geestdrift van die tijd, dat Falun Gong interraciale huwelijken verbood – een duidelijke leugen, aangezien interraciale huwelijken gebruikelijk zijn onder Falun Gong beoefenaars.

In artikelen werd Falun Gong ook afgeschilderd als “geheimzinnig”, “extreem” en “gevaarlijk” zonder de moeite te nemen de beweringen te staven, aldus het rapport.

Aan de andere kant werd de wreedheid van de vervolging weggewuifd als louter beschuldigingen en werden de inspanningen van Falun Gong om deze tegen te gaan gekarakteriseerd als een “PR-campagne”.

Geschiedenis van propaganda

The New York Times heeft een opmerkelijke geschiedenis van het versterken van communistische propaganda.

In de jaren ’30 verdoezelde Walter Duranty, haar sterverslaggever in Rusland, op schandalige wijze de door de Sovjet-Unie veroorzaakte hongersnood in Oekraïne en ontving er zelfs een Pulitzerprijs voor.

Verslaggever Walter Duranty (1884-1957), de Moskou-correspondent van The New York Times, leest een exemplaar van ‘Pravda’, de officiële krant van de Communistische Partij van de Sovjet-Unie, circa 1925. (James Abbe/Hulton Archive/Getty Images)

In privégesprekken bevestigde Duranty dat hij op de hoogte was van de hongersnood, volgens “US Intelligence Perceptions of Soviet Power, 1921-1946” van Sovjetdeskundige Leonard Leshuk.

Duranty vertelde een ambtenaar van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken in Berlijn “dat in samenspraak met The New York Times en de Sovjetautoriteiten zijn officiële berichten altijd de officiële mening van het Sovjetregime weerspiegelen en niet die van hemzelf”, schreef Dhr. Leshuk.

Tientallen jaren later gaf de krant een consultant opdracht om te bepalen of de Pulitzer moest worden teruggegeven. De consultant concludeerde dat dit moest, maar de krant weigerde dit te doen.

Het fiasco met Duranty stond niet op zichzelf volgens “The Gray Lady Winked” van Ashley Rindsberg.

“De krant publiceerde schaamteloos pro-communistische propaganda in de vorm van nieuwsrapporten tijdens de eerste kritieke jaren van de opkomst van de Sovjet-Unie en bleef dat doen tot ver in de Sovjetjaren, schreef Rindsberg.

“The New York Times publiceerde regelmatig rapporten en analyses die geschreven waren door communistische agenten en Sovjetsympathisanten. Als de leiding van The New York Times vond dat de pro-Sovjet rapporten onnauwkeurig of misleidend waren, dan deden ze daar zeker nooit iets aan.”

Mao Zedong, wiens dictaten de dood van naar schatting 80 miljoen mensen veroorzaakten, werd ooit door de krant geprezen als een “democratische agrarische hervormer”.

“Het sociale experiment in China onder leiding van partijvoorzitter Mao is een van de belangrijkste en succesvolste in de geschiedenis van de mensheid,” schreef David Rockefeller in 1973 in een opiniestuk voor de krant.

Toen Fidel Castro op het punt stond de macht te grijpen in Cuba, hielp The New York Times ook zijn imago op te poetsen door hem “democratisch” te noemen. De uitgever van de krant had toen zelfs een ontmoeting met Castro. De communistische dictator werd opnieuw verwelkomd op het hoofdkantoor van de krant in 1995, geflankeerd door gunstige berichtgeving over zijn bezoek aan de VS, en nog een keer in 2000, schreef Rindsberg.

De Cubaanse leider Fidel Castro spreekt tot een menigte in Bani, Dominicaanse Republiek, op 23 augustus 1998. (Roberto Schmidt/AFP via Getty Images)

Tom Kuntz, voormalig redacteur bij de krant, was “bezorgd” toen hij zag dat Castro een extatisch welkom genoot op het kantoor, met drommen medewerkers die de dictator volgden.

“Het was alsof Michael Jackson of Elvis het gebouw was binnengekomen,” vertelde hij aan The Epoch Times.

CCP invloed

Sinds de vorige uitgever van The New York Times, de heer Sulzberger, besloot om de publicatie wereldwijd uit te brengen, kreeg de aanwezigheid in China hoge prioriteit. De krant heeft vestigingen in Peking en Shanghai. Aan die toegang lijken echter voorwaarden te zijn verbonden.

“Als je een wereldwijde krant wilt zijn, wat moet je dan doen om China tevreden te houden en daar zaken te blijven doen?” aldus Kuntz.

“Er zijn altijd spanningen geweest en ik weet dat ze, net als veel andere bedrijven, geprobeerd hebben om toegang tot China te behouden.”

In 2012 publiceerde de krant een exposé over het familievermogen van Wen Jiabao, de toenmalige Chinese premier en een van de laatste stemmen voor zelfs milde politieke hervormingen onder de partijleiding.

De CCP reageerde door de website van The New York Times te blokkeren, inclusief de Chinese versie die slechts een paar maanden eerder was gelanceerd.

Directieleden van de krant, waaronder Sulzberger, probeerden de partij ervan te overtuigen de toegang te herstellen.

Boven: Een persoon toont The New York Times app op een apparaat. Apple heeft The New York Times uit de Chinese app store verwijderd, nadat de autoriteiten het bedrijf hadden verteld dat de app in strijd was met de regelgeving. Onder: Een bord hangt aan de muur buiten het kantoor van The New York Times in Shanghai op 30 oktober 2012. (Fred Dufour/AFP via Getty Images, Peter Parks/AFP via Getty Images)

“We zijn een jaar lang gaan lobbyen in de hoop de blokkade ongedaan te maken. We spraken herhaaldelijk met het voorlichtingsbureau van de Staatsraad en het ministerie van Buitenlandse Zaken; we werkten samen met het hoofd van het persbureau Xinhua (een functie op ministerieel niveau) en het hoofd van People’s Daily (een andere functie op ministerieel niveau); we spraken met de voormalige directeur overheidsrelaties van Rupert Murdoch, die familiebanden heeft met de centrale propaganda-afdeling; we probeerden zelfs te onderhandelen via de achterdeur met een reeks tussenpersonen die beweerden invloed te hebben bij mensen rond president Xi. Natuurlijk probeerden we bij elke gelegenheid om president Xi zelf te ontmoeten, in de hoop op een herhaling van het succes met president Jiang,” schreef de heer Smith, die het voortouw nam bij het opzetten van de Chineestalige website.

De toenmalige hoofdredacteur Jill Abramson klaagde later in haar boek dat Sulzberger achter haar rug om “met input van de Chinese ambassade een brief van The [New York] Times aan de Chinese overheid opstelde waarin hij zich verontschuldigde voor ons oorspronkelijke verhaal”.

“Het ontwerp was in mijn ogen verwerpelijk en stelde dat het ons speet voor ‘de perceptie’ die het verhaal creëerde. Mijn bloeddruk steeg toen ik het las,” schreef ze.

Toen ze de uitgever ermee confronteerde, bleef hij herhalen: “Ik heb niets verkeerd gedaan” en stemde ermee in om de brief te herschrijven, zei ze.

De uiteindelijke versie was nog steeds “verwerpelijk”, schreef Abramson.

“Het woord ‘sorry’ bleef in de uiteindelijke versie van de brief die ik zag.”

Na 2012 leidde de vasthoudendheid van The New York Times om “de Chinese markt op het vasteland te penetreren” tot een hele reeks nieuwe initiatieven, waaronder gedrukte publicaties, nieuwsbrieven en een lifestylewebsite, schreef Smith.

Tegen 2019 hadden de Chinese kantoren van de krant tientallen verslaggevers in dienst, sommigen inheems Chinees, anderen correspondenten – de grootste aanwezigheid van de krant in een overzeese locatie.

Toen kwam het coronavirus.

Een man wordt gearresteerd tijdens een protest tegen het Chinese zero-COVID beleid, in Shanghai op 27 november 2022. (Hector Retamal/AFP via Getty Images)

In februari 2020 publiceerde The Wall Street Journal een opiniestuk van Walter Russell Mead met de kop “China Is the Real Sick Man of Asia”. Het artikel hekelde China voor het verkeerd aanpakken van de coronavirusepidemie en trok de macht en stabiliteit van Peking in twijfel.

De CCP protesteerde dat de titel “rassendiscriminerend” was en reageerde door drie van de China-correspondenten van de krant eruit te schoppen.

Op dezelfde dag wees de regering Trump vijf Chinese staatsmediakanalen aan als buitenlandse missies. De volgende maand stelde de regering een maximum vast voor het Amerikaanse personeel van Chinese staatsmedia, waardoor er de facto 60 van hen werden uitgewezen.

Op 17 maart reageerde de CCP door de meeste correspondenten van The Wall Street Journal, The Washington Post en The New York Times het land uit te zetten en hen 10 dagen de tijd te geven om hun koffers te pakken.

De volgende dag belandde er een explosief verzoek in de brievenbus van de advertentieafdeling van The New York Times. Vastgoedontwikkelaar Brett Kingstone uit Florida wilde een paginagrote advertentie plaatsen waarin hij China opriep om zich te verantwoorden voor de pandemie.

De advertentie zou op 22 maart 2020 moeten verschijnen. De advertentie was goedgekeurd, betaald, gedrukt en gedistribueerd in de eerste edities voordat de krant midden in de nacht plotseling de stekker eruit trok, waardoor de advertentie in de meeste gedrukte exemplaren niet kon verschijnen.

“De advertentie in kwestie voldeed niet aan onze standaarden en had niet in The New York Times mogen verschijnen,” vertelde woordvoerster Danielle Rhoades Ha via e-mail aan The Epoch Times.

“De advertentie is verwijderd nadat het intern was gemeld door medewerkers van The [New York] Times.”

Het hoofdkantoor van The New York Times in New York op 7 december 2009. (Mario Tama/Getty Images)

Ze antwoordde niet op een vraag of de krant druk had ondervonden van de CCP met betrekking tot de advertentie.

The New York Times had echter regelmatig propaganda-advertenties gepubliceerd die betaald werden door een bedrijf dat onder controle staat van de CCP.

Kingstone zei dat een leidinggevende van The New York Times hem had verteld dat een CCP-functionaris de leiding van de krant had gebeld en had geëist dat de advertentie zou worden ingetrokken. The Epoch Times kon niet onafhankelijk bevestigen dat het telefoongesprek had plaatsgevonden. Pogingen om de directeur te bereiken voor commentaar leverden niets op. De woordvoerder van de krant heeft bevestigd noch ontkend dat een dergelijk telefoongesprek heeft plaatsgevonden.

Pat Laflin, een voormalig FBI-agent en expert op het gebied van economische spionage, zei dat het “onmogelijk” was dat de CCP de krant niet onder druk probeerde te zetten.

“Wat ze precies zeiden en hoe subtiel het was of hoe niet-zo-subtiel, dat is allemaal speculatie. Ik weet het niet,” zei hij. “Maar kwam het telefoontje binnen? Ja.”

De dag nadat de advertentie van Kingstone werd ingetrokken, op 23 maart 2020, publiceerden de hoofdredacteuren van The Wall Street Journal, The Washington Post en The New York Times een open brief aan het Chinese regime, waarin ze pleitten voor het terugdraaien van de uitwijzingen.

Ze lieten niet na te benadrukken hoe positief hun berichtgeving was over de ongevoelige manier waarop de CCP met de pandemie omging.

“We hebben prominent nieuws en analyses gepubliceerd over China’s opmerkelijke vooruitgang in het terugdringen van de verspreiding van het virus door beheersing en beperking,” zeiden ze. “Zelfs nu, terwijl sommige van onze journalisten op het punt staan uitgewezen te worden, rapporteren ze over hoe China staatsmiddelen mobiliseert om vaccins te ontwikkelen die hoop kunnen bieden aan miljarden mensen daar en over de hele wereld.”

In november 2021 versoepelde de regering Biden de beperkingen voor Chinese media in ruil voor de toestemming van de CCP aan verslaggevers van The New York Times, The Washington Post en The Wall Street Journal om terug te keren en gemakkelijker van en naar China te reizen.

Sinds 2020 is The New York Times herhaaldelijk bekritiseerd voor het publiceren van opiniestukken die de lijn van Peking volgen, waaronder een opiniestuk van de redactie vorig jaar met de kop “Wie heeft er baat bij een confrontatie met China?”

Een screenshot van het opiniestuk in The New York Times ” Wie heeft er baat bij een confrontatie met China?” (Screenshot via The Epoch Times)

Volgens Bradley Thayer, senior medewerker bij het Center for Security Policy, expert op het gebied van strategische beoordeling van China en medewerker van The Epoch Times, was de opiniebijdrage een goedkeuring van het mislukte beleid van “betrokkenheid” met China.

Hij verweet The New York Times “ideologische stompzinnigheid waarbij ze weigeren de aard van communistische regimes te zien zoals ze zijn”.

Vanuit een ander perspectief heeft The New York Times een gevestigd belang bij het vermijden van een confrontatie met China, simpelweg omdat het toegang wil houden, zei James Fanell, voormalig marineofficier en een expert op het gebied van China.

“Ik denk dat het zo evident is,” zei hij.

The Epoch Times stuurde The New York Times 13 specifieke vragen om commentaar te geven op de aantijgingen in dit artikel. De vragen hadden betrekking op onderwerpen zoals waarom de reporters alleen negatieve interviews leken te zoeken; eerdere verkeerde voorstellingen van de krant over Falun Gong gebaseerd op propaganda van de CCP; en hoe het afschilderen van Shen Yun in een negatief daglicht de CCP zou kunnen helpen in haar pogingen om afwijkende meningen in binnen- en buitenland te onderdrukken.

The New York Times weigerde te reageren op de vragen en zei alleen: “Als een algemene beleidsregel geven we geen commentaar op wat wel of niet kan worden gepubliceerd in toekomstige edities.”

Gepubliceerd door The Epoch Times (18 maart 2024): New York Times, After Years of Appeasing CCP, Now Plans Attack on Shen Yun

Hoe u ons kunt helpen om u op de hoogte te blijven houden

Epoch Times is een onafhankelijke nieuwsorganisatie die niet beïnvloed wordt door een regering, bedrijf of politieke partij. Vanaf de oprichting is Epoch Times geconfronteerd met pogingen om de waarheid te onderdrukken – vooral door de Chinese Communistische Partij. Maar we zullen niet buigen. De Nederlandstalige editie van Epoch Times biedt op dit moment geen betalende abonnementen aan en aanvaardt op dit moment geen donaties. U kan echter wel bijdragen aan de verdere groei van onze publicatie door onze artikelen te liken en te her-posten op sociale media en door uw familie, vrienden en collega’s over Epoch Times te vertellen. Deze dingen zijn echt waardevol voor ons.